Zondag 19/01/2020

vierde 'take a note' tovert de munt om tot kinderpaleis

'We weten dat De toverfluit en Carmen goed scoren bij tieners, maar dat is te makkelijk'

Drieduizend jongeren in de operaklas

Brussel

Van onze medewerker

Bruno Depover

'Met alles wat ze te zien krijgen op tv, is opera niet te zwaar of te moeilijk voor jongeren", stelt Els Vanvolsem van de Munt, die het jongerenfestival Take a Note samenstelde. En gelijk kreeg ze, want de tweedaagse lokte meer dan drieduizend kinderen en jongvolwassenen naar de Muntschouwburg in Brussel. Tijdens het choeur moderne mocht iedereen aria's uit bekende opera's à la Carmen en Nabucco meezingen. Een andere hoogtepunt was toen technici hun trukendoos met speciale effecten voor het publiek openden.

Al voor de vierde keer in evenveel jaren tovert Take a Note de Munt om tot 'kinderpaleis'. En ook het aantal bezoekers is in stijgende lijn. "Verwonderd" en "nieuwsgierig" zijn volgens Vanvolsem, coördinator jongerenwerking, de meest gehoorde reacties van kinderen als ze voor het eerst geconfronteerd worden met die wondere wereld van beelden, kostuums, muziek, orkest, regie en speciale effecten. "De jongsten zijn bij tien jaar oud, omdat ze toch de boventitels moeten kunnen lezen, want er bestaan geen opera's in het Nederlands. De meesten raken echt geboeid rond 16 à 18 jaar. Maar bij de Munt blijven de mensen lang jong, want wie jonger is dan 35 kan er genieten van een reductie." De Munt heeft een jongerenfestival en voert een bewuste prijzenpolitiek met speciale abonnementen, reducties en lastminutes voor jongeren.

De Britse koorleider Piers Maxim ziet in de grote zaal veel monden bewegen, maar is niet zeker of ze allemaal wel meezingen. Hij heeft niet alleen de leiding over een vijftigkoppig internationaal koor maar neemt dit keer ook het publiek onder zijn hoede met een begeleiding op piano. "Haal heel diep adem", roept hij de zaal vooraf toe. Bij de eerste stemoefening van de ongeveer duizend deelnemers is hij direct onder de indruk en applaudisseren de professionele koorzingers zelfs. "Ik wil de bekende lalala's ombuigen tot mooi klinkende aria's." Op het eind staat iedereen op en zingt uit volle borst, 'C'est l'Espada, la fine lame celui qui vient terminer tout' uit Carmen van Bizet. Iets daarvoor galmden 'Va pensiero sull'ali dorate' en 'Vedi! Le fosche', uit respectievelijk Nabucco en Il trovatore van Verdi door de zaal.

Volgens adjunct technisch directeur Van Loon willen de meeste speciale effecten uit de opera de natuurelementen imiteren. "Behalve over een wind- en regenmachine beschikken wij ook over een 17 meter lange donderschacht vol metalen plaatjes. Daarin gooien ze van bovenaf kogels, ijzeren of houten, om verschillende soorten donder op te wekken. Kloppen op een vervormde metaalplaat geeft eenzelfde effect. Vuur creëren we door een bak met ceramische watten te overgieten met een geurloze brandvloeistof." Hilariteit alom als op het podium een rijdende fauteuil plots toertjes begint te maken. De technici verklappen dat ze er een automatische rolstoel onder monteerden maar daarin iemand die het gevaarte met joystick bedient.

De prille tieners en iets ouderen konden ook de koninklijke loge of de orkestbak eens van nader bekijken. 's Avonds effectief naar de opera gaan was natuurlijk ook mogelijk. "We hebben met Julie van Boesmans en The Turn of the Screw van Britten specifiek niet voor de typische opera gekozen." Vanvolsem vindt dat je de jongeren niet te veel moet betuttelen. "We weten dat De toverfluit en Carmen erg goed scoren bij tieners, maar dat is te makkelijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234