Woensdag 23/10/2019

4 vragen

Vier vragen aan sterrenkundige Nancy Vermeulen: ‘Ik wil de commerciële ruimtevaart een boost geven’

Nancy Vermeulen. Beeld rv

Vijftig jaar na de eerste maanlanding organiseert sterrenkundige Nancy Vermeulen de allereerste Mars Introductionday. In de Cosmodroom in Genk wil ze toekomstige ruimtetoeristen voorbereiden op een retourtje richting de sterren en misschien zelfs Mars. Vier vragen over het nut van zo’n opleiding.

Wat is het nut van een introductie tot Mars?

“We willen toekomstige ruimtetoeristen in de eerste plaats leren wat feit en fictie is: welke ontwikkelingen mogen ze verwachten de komende jaren? Maar eigenlijk maakt de infodag over Mars deel uit van ons breder opleidingsprogramma voor toekomstige ruimtereizigers. Daarin geven we mensen een introductie tot de ruimtevaart, aangevuld met een paraboolvlucht waarbij we gewichtsloosheid nabootsen en zelfs een ruimtesimulatievlucht.”

Hoe kwam u erop een opleiding voor toekomstige ruimtetoeristen te organiseren?

“Een ruimtetoerist die nu een ticketje koopt, moet voorlopig enkel een medisch onderzoek ondergaan. Dat is zonde. Je moet je wel goed voorbereiden op zo’n vlucht om te kunnen genieten van alle indrukken die je opdoet. Stel je maar eens voor dat je ziek wordt. Anderen willen dan weer op voorhand uitvinden of zo’n ruimtereis iets voor hen is. Dat was bijvoorbeeld de bekommernis van de eerste klant die ik vandaag had.

“Anderzijds is zo’n opleiding ook gewoon heel fijn op zich. Voor velen is zo’n dure vlucht (bijvoorbeeld Virgin Galactic van Richard Branson vraagt 220.000 euro voor een vlucht, PG) te hoog gegrepen. Als er mensen zijn die toch bereid zijn om tussen de 12.000 en 15.000 euro voor de hele cursus neer te tellen, kunnen ze toch proeven van een beetje ruimtevaart.

“We willen dus vooral zoveel mogelijk mensen bereiken. Afgelopen weekend vierden we de vijftigste verjaardag van de maanlanding. Als je bekijkt wat er sindsdien is bereikt, moet je vaststellen dat we toch niet veel verder staan. Mijn drijfveer is om de commerciële ruimtevaart een boost te geven.”

Wat is het belang van die commerciële ruimtevaart dan?

“De toekomst van de ruimtevaart zal niet alleen meer komen van de ruimteagentschappen. Commerciële spelers helpen nu al bij de bevoorrading van het ruimtestation of denken eraan om sneller transport te voorzien via de ruimte. 

“Ruimtetoerisme vormt daar maar een klein luik van, als is het wel belangrijk. Als we meer mensen bereiken, kunnen we een groter draagvlak creëren voor ruimtevaart. En als meer mensen een ticket kopen, dan kan de industrie verder groeien. Vergelijk het met de luchtvaart na de Tweede Wereldoorlog: dat was toen ook enkel voorbestemd voor de rijken. Nu vliegen we met zijn allen. Over tientallen jaren doen wij dat ook naar de ruimte.”

Is dat niet allemaal een beetje vergezocht?

“Die kritiek krijg in continu: waarom is dit nodig? Wat is het belang van ruimtevaart? Zouden we niet beter eerst de problemen op aarde oplossen? Ach, ik heb ermee leren leven: als pionier krijg je nu eenmaal kritiek.

“Zelfs al zouden wij op aarde al onze problemen te baas kunnen, zoals de klimaatopwarming, dan nog is het volgens mij noodzakelijk om te investeren in ruimtevaart. We moeten dat om als soort te kunnen overleven. Om bedreigingen van buitenaf, zoals asteroïden, te overwinnen, is het noodzakelijk om op zoek te gaan naar andere sterren en planeten waar we kunnen overleven. Mars kan daarin een mooie tussenoplossing zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234