Maandag 23/11/2020

Vier Springsteenklonen maken net geen moordplaat

De eyeliner is weggespoeld in de toiletten van de discotheek, de houthakkershemden zijn aangetrokken: exit Hot Fuss, intrat Sam's Town. Was het debuut van The Killers nog schatplichtig aan de jaren tachtig, dan houdt de nieuweling het handje vast van Bruce Springsteen tijdens een nostalgische trip door Amerika.

door Gunter Van Assche

Op Hot Fuss maakten U2, New Order en Psychedelic Furs nog volop de dienst uit, maar vandaag leidt de band je met wisselend succes rond in het hart van Amerika, tussen woonwagenparken en patriottisme.

Het Las Vegaskwartet verplaatste de keyboards ditmaal naar de achtergrond en rijdt "the highway skyline" af, "on the back of a hurricane". Tenminste, als ze niet al wakker werden "on the roadside in the land of the free ride". Yep, Bruce Springsteens ultieme roadplaat Born to Run vormde duidelijk de blauwdruk voor Sam's Town. Al behoudt de groep bewust enkele Britse accenten: zo doet de trillende zang van Flowers soms denken aan een jonge Robert Smith, drijft 'Bling (Confessions of a King)' op een aanstekelijk synthmotiefje en hoor je een Beatlesreferentie in de casinochic van 'Enterlude' en 'Exitlude'.

Maar de geest van the Boss zwaait bovenal de plak. Zo gaat er geen song voorbij zonder dat we Jezus, Satan, snelwegen of kale bergen tegen het lijf lopen. Verdrinkend in melancholie haalt Flowers herinneringen op aan de zielige junk 'Uncle Jonny', maar in het geweldige 'When You Were Young' klinkt de zanger pas op zijn weemoedigst. Helaas bakt Flowers het soms te bruin: in 'The River Is Wild' en 'For Reasons Unknown' hoor je een hulpeloos geitje, geen groots zanger.

Gelukkig is er ook de indrukwekkende productie van Flood en Alan Moulder (het knoppenduo achter U2's Pop en Mellon Collie & The Infinite Sadness van Smashing Pumpkins). Door hen komt Sam's Town niet enkel avontuurlijker maar vooral coherenter over dan Hot Fuss.

Meer retro klinken dan The Killers is onmogelijk, maar we koesteren intussen de gedachte dat hun tijdloze plaat toch ergens in de mouwen van hun houthakkershemd moet zitten.

(Universal)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234