Dinsdag 11/05/2021

Gezondheid

Vier op de tien Belgen begrijpen niet wat hun dokter zegt

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Loopt u soms de wachtkamer van uw huisarts buiten zonder volledig te begrijpen wat er met u scheelt en hoe het te behandelen is? Dan bent u niet alleen. Maar liefst vier op de tien Belgen delen dat gevoel.

In een enquête van de Onafhankelijke Ziekenfondsen geven vier op de tien Belgen toe dat ze niet altijd alles volledig begrijpen van hun ziekte en de behandeling die ze moeten volgen. Volgens 17 procent van de 1.033 Belgen die deelnamen, gebruikt hun dokter zelfs veel te moeilijke woorden.

Die beroepsmisvorming is problematisch voor hun gezondheid. "Want doordat ze hun huisarts niet goed begrijpen, volgen ze de raadgevingen niet altijd correct op of ze nemen hun medicatie niet op de juiste manier", zegt Ann Ceuppens, directeur van de Onafhankelijke Ziekenfondsen. Uit de studie blijkt dat deze mensen maar liefst twee keer zo vaak zouden 'vergeten' om hun geneesmiddelen (regelmatig) in te nemen en ze zouden ook minder goed de levensstijladviezen opvolgen die ze van hun arts krijgen.

Medisch jargon

Huisartsen en zorgverstrekkers in het algemeen moeten dus meer moeite doen om begrijpelijker te praten. Medisch jargon is uit den boze en ze moeten goed kijken welke patiënt voor hen zit en zich aan hem of haar aanpassen. Maar dat is niet in een paar uur te leren, merkt Ceuppens op. De verantwoordelijkheid ligt dus niet uitsluitend bij de huisartsen, ook het onderwijs, de overheid en de ziekenfondsen kunnen hun steentje bijdragen. "Iedereen weet al lang dat het een probleem is, nu is het tijd voor actie, op alle niveaus", zegt Ceuppens.

Daar is huisarts Dirk Scheveneels uit Wilrijk het mee eens. "Vier op de tien is toch wel een hoog cijfer. Daar moet echt iets aan gedaan worden. Zelf merk ik ook wel dat ik het soms niet goed heb uitgelegd. Dan is het belangrijk om het nog eens te doen en duidelijk te vragen of ze het goed begrepen hebben. En als ik een slechte boodschap moet geven, dan laat ik hen een paar dagen later ook nog eens terugkomen om het beter uit te leggen. Want op het moment zelf sluiten hun hersenen zich gewoon af", vertelt dokter Scheveneels.

Maar patiënten moeten ook om bijkomende uitleg durven vragen. "Correct taalgebruik aan beide kanten is essentieel. Dokters moeten geen medisch jargon gebruiken, maar patiënten mogen ook geen schroom hebben en het durven zeggen als ze het niet begrepen hebben", aldus Scheveneels. En dat doen Belgen blijkbaar nog te weinig. Vier procent durft zelfs geen vragen te stellen aan hun dokter, zo blijkt uit het onderzoek van de Onafhankelijke Ziekenfondsen.

Waarom is dat zo, als het onze gezondheid kan bedreigen? "Veel hangt af van de alertheid van de patiënt, maar soms durven ze ook gewoon niet laten merken dat ze iets niet begrijpen, uit schaamte. Of als ze zien dat het bijvoorbeeld te druk is, dan willen ze misschien niet te veel storen", zegt Scheveneels.

Gevoel van hiërarchie

Een andere mogelijke reden is het gevoel van hiërarchie dat veel mensen nog steeds ervaren als ze op consultatie gaan. "De arts-patiëntrelatie of meer algemeen de zorgverstrekker-patiëntrelatie moet beter, zodat het echt een uitwisseling van informatie wordt en niet gewoon een instructie van dokter naar patiënt, want die wordt duidelijk niet altijd begrepen", vertelt Ceuppens.

Dat bevestigt ook Michiel Callens, zelf arts en lid van de studiedienst van de Christelijke Mutualiteit. "Er is nu nog een te groot verschil in informatieniveau. Maar dat kan in de toekomst verbeteren als patiënten bijvoorbeeld een samenvatting online gaan kunnen lezen over de consultatie en hun medische situatie", aldus Callens.

Ook op de websites van de ziekenfondsen zal in de toekomst steeds meer medische informatie terug te vinden zijn. Op die manier zouden patiënten zich dan beter kunnen voorbereiden en zelfs al wat vragen kunnen bedenken voor ze bij hun huisarts langsgaan. Al is het dan nog steeds aan de arts om de vragen van de patiënt op een begrijpelijke manier te beantwoorden.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234