Maandag 30/11/2020

Mobile World Congress

Vier onzinnige smartphone-innovaties op Mobile World Congress

Op het Mobile World Congress in Barcelona tonen alle smartphonefabrikanten behalve Apple, en dit jaar ook Samsung niet, hun nieuwe waren.Beeld REUTERS

Een nieuw voorjaar, een nieuw Mobile World Congress, waar fabrikanten van smartphones en andere mobiele apparaten jaarlijks het doek van hun nieuwe toestellen lichten. Met, zoals we dat ondertussen gewend zijn, de wildste nieuwe features die niemand écht nodig heeft. Zoals dit viertal.

Hoe krijgt een smartphonefabrikant de consument, die meestal al een goeie smartphone op zak hééft, zo ver om na slechts enkele jaren alweer afscheid te nemen van dat toestel en een nieuw en glimmend model te kopen? Door allerlei nieuwe features te bedenken, natuurlijk, en vervolgens via marketing de gebruiker ervan te overtuigen dat hij die ook nodig heeft. Het Mobile World Congress in Barcelona, waar alle smartphonefabrikanten behalve Apple, en dit jaar ook Samsung niet, jaarlijks hun nieuwe waren tonen, is wat dat betreft een commerciële hoogmis, waar telkens weer met een groeiend aplomb onzinnigere nieuwigheden worden voorgesteld. Een greep.

1. LG: Dolby Vision in een smartphone

Nieuwe televisietoestellen worden in toenemende mate voorzien van High Dynamic Range (HDR)-technologie, die de kleuren op het scherm meer diepte geven. Dat houdt steek op een groot schermoppervlak. Maar op een 5,6-inch-schermpje kan u zich ernstige vragen stellen over het nut daarvan. 

Nochtans is dat een van de belangrijkste verkoopsargumenten achter de G6, het nieuwe toptoestel in het aanbod van de Koreaanse fabrikant LG Electronics. Alles wat op het scherm wordt getoond baadt wel in een mooie gloed, maar de ware kracht van HDR - dat ook alle details heel helder van kleur zijn of diepere zwartwaarden hebben - gaat verloren op zo'n klein oppervlak.

LG G6.Beeld LG

2. Huawei: 'Professionele foto's'

Smartphonefabrikanten surfen al jaren op de golven van de selfiecultuur: wie een toestel met een betere ingebouwde camera heeft, maakt ook deftigere Instagrams. 

Het Chinese Huawei gaat er weer een stap verder in met zijn nieuwe P10-'vlaggenschip'-telefoon, wiens camera voorzien is van een Leica-lens en twee sensoren, zodat er volgens de fabrikant professionele foto's mee kunnen worden gemaakt. U knalt er, toegegeven, uitzonderlijk goeie selfies mee. 

Huawei P10.Beeld Huawei

Maar de illusie zelf, dat u er beelden mee kunt schieten met de kwaliteit van een Vogue-cover, is om verscheidene redenen erg overtrokken. Om het belangrijkste daarvan maar te noemen: professionele fotografen hanteren een spiegelreflexcamera, die een veel betere scherptediepte en algemene beeldkwaliteit geeft dan eender welk beeld dat met het compactmodel in de P10 kan worden gemaakt.

3. Alcatel: led-lampjes in de cover

Nog zo'n truc die blijkbaar altijd werkt: opvallen. Met led-lampjes aan de achterzijde van de cover, bijvoorbeeld. Het Chinees-Franse Alcatel maakte er een verkoopsargument van voor zijn A5 Led-smartphone, die dus een reeks programmeerbare lampjes achteraan heeft. Het geeft nieuwe mogelijkheden tot personalisering van uw toestel, orakelde het bedrijf. 

Alcatel A5.Beeld Alcatel

En het is zo blits dat u de verder niet zo bijzondere specificaties van dit budgetmodel - voor uw 200 euro hebt u een apparaat met een 8 megapixelcamera en géén hd-scherm - misschien over het hoofd ziet.

4. Nokia 3310: valse nostalgie

En dan is er die felbesproken terugkeer van de Nokia 3310. Het iconische apparaat van het al even historische merk komt, dankzij deze briljante marketingtruc van nieuwe eigenaar HMD Global, terug op de markt aan een adviesprijs van 49 euro. 

Nokia 3310.Beeld Nokia

Maar natuurlijk is het geen échte Nokia 3310. De vorm is wel dezelfde, maar er zitten betere apps in, en het ding kan op het internet. Het heeft ook een kleurenscherm. Er kan 'Snake' op worden gespeeld, maar ook dat is een fleurigere versie van de allereerste smartphonegame. Het is, kortom, een gewone 'feature phone', zoals fabrikanten vandaag klassieke mobiele telefoons zijn gaan noemen. 

Die worden nog gewoon verkocht, al hebben ze in het westen van de wereld nog maar een marktaandeel van minder dan tien procent. Maar natuurlijk is er weinig efficiënters dan valse nostalgie om je product uit dat verdomhoekje te krijgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234