Donderdag 27/06/2019

Vier diesels uitgelicht

VW Passat 1.6

Deze Passat heeft de beruchte sjoemeldieselmotor en is door TNO getest ver voordat het emissieschandaal uitbrak. Bij een meting die lijkt op de Europese toelatingstest, slaagt de Passat met vlag en wimpel: de uitstoot bedraagt 112 milligram per kilometer, terwijl op dat moment nog 180 milligram is toegestaan.

In de praktijk gaat het mis. Dan bedraagt de uitstoot 741 milligram. Sjoemeldiesel dus, zou je denken. Maar wat opvalt: diesels van andere merken doen het in dezelfde praktijk niet veel beter. Uitstootwaarden voor auto's die moeten voldoen aan de euro 5-norm, variëren op de weg van 534 tot 745 milligram. De 'sjoemeldiesel' van VW doet het eigenlijk niet eens zo slecht.

Peugeot 308

Deze niet zo grote auto is voorzien van een relatief kostbaar SCR-systeem om uitlaatgassen op te schonen. Dat blijkt effectief: terwijl bij de 'officiële' toelatingstest de norm nipt wordt overschreden (mogelijk is hier sprake van een onbetrouwbare meting of toegestane variatie tussen afzonderlijke voertuigen), scoort de Peugeot bij alle tests op de rollenbank beter dan veel andere modellen.

De meeste kleinere middenklassers maken gebruik van een zogenoemde Lean Nox Trap (LNT) die stikstofoxiden als een spons opspaart. Eens in de zoveel tijd wordt de NOx verbrand door extra diesel in te spuiten. Hoewel een LNT tot een iets hoger verbruik leidt, is het systeem goedkoper te produceren dan SCR. De opschoonresultaten zijn wisselend.

Mercedes C220

Arm Mercedes. Nadat eerder de resultaten van de emissietests door TNO waren uitgelekt, kwam dit model ernstig onder vuur te liggen omdat zijn uitstoot onacceptabel hoog zou zijn. Dat is jammer, want in het lab presteert deze auto uitstekend: uitstootwaarden schommelend rond de 30 milligram per kilometer, ook bij zwaardere tests.

In de praktijk gaat het mis. Daar knalt de uitstoot naar 532 milligram. Maar er is een verklaring: de tests op de weg werden uitgevoerd bij lage temperaturen (nul tot vier graden Celsius). Juist dan, zegt Mercedes, wordt een deel van het schoonmaaksysteem uitgeschakeld: de EGR. Dit systeem zorgt ervoor dat koude lucht de motor wordt ingeleid, waardoor minder NOx ontstaat. Alleen komt bij lage temperaturen ook vocht de motor in, en dat kan schade veroorzaken, stelt Mercedes. Had de auto bij hogere temperaturen beter gepresteerd? Vermoedelijk wel, zegt TNO. Hoeveel beter? Dat weten we niet.

BMW 530

Het schoonste jongetje. Grote auto, grote motor, en toch keurige waarden. Zowel op de rollenbank als in de praktijk scoort deze BMW goed. Dat zie je vaker, zegt Smokers, dat grote, duurdere diesels het behoorlijk goed doen. Mits de fabrikant er alles aan doet om alle systemen optimaal af te stellen. Ook een BMW 320 doet het goed, al is die alleen op de rollenbank aan de tand gevoeld.

Mis lijkt het te gaan bij het model 518, met een kleinere dieselmotor. Die stoot op de weg 467 milligram NOx per kilometer uit, flink boven de norm. Waar het verschil vandaan komt, is niet duidelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden