Vrijdag 26/04/2019

Verkeersveiligheid

Vias wil nultolerantie voor beginnende bestuurders

Beeld ter illustratie. Beeld BELGA

Het verkeersinstituut Vias wil dat er voor beginnende autobestuurders en motorrijders een nultolerantie op het vlak van alcohol wordt ingesteld. Dat is een van de concrete maatregelen die de organisatie naar voren schuift in haar memorandum voor de komende verkiezingen. Vias Institute pleit daarnaast onder meer voor flitscontroles door privébedrijven, iets dat volgens minister Weyts (N-VA) “bespreekbaar” is.

Vias heeft in de aanloop naar de federale en regionale verkiezingen van 26 mei een memorandum opgesteld met tien concrete maatregelen die moeten leiden tot meer verkeersveiligheid. Daarbij pleit de instelling ervoor om voor beginnen bestuurders - de eerste twee jaar na het behalen van het rijbewijs - een strengere alcoholnorm in te stellen dan voor meer ervaren rijders.

De stelling dat het om een stigmatiserende maatregel zou gaan, wordt door Vias van de hand gewezen. “In de eerste jaren na het behalen van het rijbewijs is er door onvoldoende ervaring een verhoogd risico op ongevallen. Alcohol heeft bovendien een grotere impact op onervaren bestuurders. Nultolerantie voor het rijden onder invloed van alcohol voor beginnende bestuurders is een effectieve maatregel om dit tegen te gaan”, zo luidt de verdediging.

Het verkeersinstituut wijst er ook op dat 69 procent van de bestuurders onder de 35 jaar zelf voorstander is van die maatregel. Bovendien hebben zeventien Europese landen al een wetgeving die alcohol achter het stuur volledig verbiedt, zo wordt nog benadrukt.

Flitscontroles door privébedrijven bespreekbaar voor Weyts

Een ander opmerkelijk voorstel in het memorandum is de vraag om privébedrijven in te schakelen voor het uitvoeren van flitscontroles. Voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is dat voorstel alvast “bespreekbaar”. “Ik ben daar niet ongevoelig voor”, zo zei de N-VA-minister in het VRT-radioprogramma De Ochtend.

In het buitenland worden flitscontroles reeds uitbesteed aan privébedrijven en het zou de politie de kans geven zich meer te concentreren op andere verkeersinbreuken, meent Vias.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vindt het voorstel een debat waard. Volgens hem kan het niet binnen de huidige regelgeving. “Maar ik ben er niet ongevoelig voor. Het zou bespreekbaar moeten zijn”, zo zei hij in De Ochtend. Voorwaarde is dat er voldoende controle is op de vaststellingen die gebeuren door private bedrijven. “Vandaag gebeuren de vaststellingen ook door machines. Je zou die logica kunnen doortrekken en controles laten uitvoeren door mensen die misschien geen politiestatuut hebben, maar met wie er wel een soort vertrouwensovereenkomst bestaat”, aldus Weyts. Volgens de N-VA-minister zou het de politie zelf ook “kunnen ontlasten” en zou de politie zich op die manier kunnen “concentreren op andere taken, zoals de veiligheid op straat”.

Voor een ander voorstel van Vias, de invoering van de helmplicht tot 14 jaar, loopt Weyts minder warm. Dat debat is niet nieuw. “Ook de grootste voorstanders van de fiets weten dat als we de helm gaan verplichten voor jongeren veel van die jongeren minder gaan fietsen. Dan krijg je een negatief saldo”, aldus Weyts. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.