Maandag 24/02/2020

Viaduct aan Gentse Zuid blijft zeker tot 2018 staan

Voor 2018 zal het viaduct aan het Gentse Zuid niet sneuvelen. De grootse plannen voor een 'Central Park' blijven tot dan op de tekentafel liggen.

Wie nu Gent binnenrijdt, kan via het viaduct haast tot in het midden van de stad racen. De huidige coalitie wil komaf maken met die 'afrit', en beloofde de Gentenaars aan het Zuid een variant van het New Yorkse Central Park. Zo'n vaart zal het echter niet lopen. Deze legislatuur zal er van dat groter stadspark nog niets terechtkomen.

Tijdens de campagne was de afbraak van dit viaduct een van de grote thema's in de Arteveldestad. In het rood-groene bestuursakkoord staat er ook dat er "aan het Vlaams Gewest wordt gevraagd om het resterende gedeelte van de B401 af te breken, waardoor het Zuidpark gevoelig kan vergroot worden".

De 'fly-over' van de B401 blijft echter nog tot minstens 2018 in zijn huidige staat overeind. Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Mobiliteit, bevestigt wel dat het viaduct over enkele jaren tegen de grond zal gaan.

"Een afrit van een autosnelweg die rechtstreeks aankomt in een stadscentrum past niet in een eigentijdse mobiliteitsvisie", antwoordt Weyts op een vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a). "Het is echter ondenkbaar het viaduct af te breken zonder een tramnetwerk, wegen, fietsinfrastructuur en parkeergelegenheid uit te bouwen. Het Vlaams Gewest is bereid om mee te werken aan technische studies daarover."

Drie scenario's

Hoe de Gentse Zuidbuurt er uiteindelijk zal uitzien, is ook nog geen uitgemaakte zaak. Ook daarover neemt het stadsbestuur pas in 2018 een definitieve beslissing. Er liggen drie scenario's op tafel. Bij het ene kunnen de automobilisten wel nog vlot de stad in, bij de andere niet.

De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen) is monter over de toezegging van de Vlaamse regering. Hij spreekt tegen dat de rood-groene coalitie het viaduct in de komende drie jaar wou afbreken. "Ik heb altijd gezegd dat ik vermoedde dat het viaduct niet tijdens deze legislatuur zou worden afgebroken", zegt hij. "Ik hoopte wel dat we tot een 'point of no return' zouden kunnen komen."

Met dat 'point of no return' bedoelt hij dat de verschillende overheden, zoals de Vlaamse regering, het er allemaal over eens geraken dat het viaduct moet sneuvelen. Dat de B401 pas gerenoveerd is door de Vlaamse regering, verklaart natuurlijk ook waarom het niet binnenkort tegen de grond gaat. Vorig jaar kreeg het viaduct voor het eerst in 43 jaar een grote opknapbeurt. Die kostte 7,5 miljoen euro.

Het viaduct van de E17 in Gent is trouwens een nog veel langer leven beschoren. Dat zal niet verdwijnen voor 2045. De stad Gent zou ook dat viaduct willen laten afbreken, maar op die vraag gaat Weyts niet in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234