Maandag 06/04/2020

Onderwijs

"Via duaal leren kunnen we knelpuntberoepen veel makkelijker invullen"

Leerlingen op de werkvloer. Foto ter illustratie.Beeld kristof pieters

Duaal leren zit in de lift. Een goede zaak, vindt professor arbeidseconomie Stijn Baert (UGent). "Het is een opstap naar een volwaardige job."

Steeds meer Vlaamse scholen nemen deel aan een proefproject rond duaal leren, waarbij leerlingen zowel op school als op de werkvloer leren. Die evolutie juicht Baert toe, want het kan volgens hem de hoge jongerenwerkloosheid mee oplossen. “We zien twee leeftijdsgroepen het slecht doen in vergelijking met het buitenland: 50-plussers, maar ook wie jonger is dan 25. De jongerenwerkloosheid ligt een pak hoger dan in Duitsland of Nederland.”

Professor Stijn Baert, arbeidseconoom (UGent). Beeld RV

Vlaanderen volgt het voorbeeld van Duitsland, waar duaal leren al lang bestaat.

“In Duitsland hebben ze echt een traditie dat velen geen opleiding hoger onderwijs volgen, maar gemiddeld drie jaar meelopen in het systeem van duaal leren. Dat wordt ook altijd naar voren geschoven als verklaring voor de lage jongerenwerkloosheid.”

Unizo vraagt al lang om dat systeem ook bij ons in te voeren. Waarom zijn werkgevers zo'n voorstander van duaal leren?

“Omdat zij zien dat de afgestudeerden theoretisch wel de juiste bagage hebben, maar echte skills op de werkvloer wat ontberen. Als ze die al doende kunnen leren door het systeem van duaal leren, is dat goed voor werkgevers. Een tweede reden is dat zij in zo'n systeem kunnen screenen op goede krachten. Er staat een financiële vergoeding tegenover, maar dat is nooit evenveel als in een volwaardige job, en er is natuurlijk ook niet dezelfde ontslagbescherming. Dat betekent dat je kunt proeven van een kandidaat-werknemer van de toekomst zonder dat je je te veel vastzet.”

Zijn die leerlingen niet gewoon goedkope werkkrachten?

“Er staat iets tegenover: je wordt opgeleid. Het is geven en nemen. Als je naar de jongerenwerkloosheid in Duitsland kijkt, dan zie je dat het werkt. Ik denk dat het beter is om in zo'n systeem te zitten waar je wat gradueler je carrière opbouwt maar een zeer lage kans hebt op werkloosheid.”

Hebben die leerlingen veel kans om op hun werkplek te blijven?

“Het is een voet tussen de deur. Aanwervingen gaan altijd gepaard met een risico voor de werkgever. Je geeft iemand een contract en als het misloopt, moet je die ontslaan. Dat kost je altijd wat. Maar als je iemand in je bedrijf krijgt via duaal leren, kun je die eerst wat uittesten. Het geeft jongeren de kans om zich te bewijzen. Duitsland toont aan dat zoiets een opstap naar een volwaardige job is. Bij hetzelfde bedrijf, of bij een ander bedrijf waarvoor je dankzij dat duaal leren een nuttige ervaring hebt ­opgedaan.

Werkt het de befaamde mismatch op de arbeidsmarkt weg?

“Knelpuntberoepen geraken om allerlei redenen moeilijk ingevuld: omdat ze niet het juiste diploma hebben, of niet de juiste vaardigheden. Wat die vaardigheden betreft: daar kan duaal leren absoluut iets aan doen. Dus als je een inloopfase hebt waarin je zowel leert als werkt, kun je die noodzakelijke skills wel opdoen, en zouden we knelpuntberoepen veel makkelijker kunnen invullen.”

Is dat systeem niet erg duur?

“Dat is inderdaad zo. De overheid en de werkgevers moeten erin investeren, zonder dat die werknemers van in het begin zeer productief zijn. Mochten we dat nu massaal uitrollen in de praktijk, ben ik niet zeker of werkgevers er meteen en masse in zouden meestappen. Ik hoop dat wat ze in woorden belijden, ook in daden doen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234