Zaterdag 27/02/2021

Vettels vierde wereldtitel wenkt

Sebastian Vettel wordt zondag voor de vierde keer wereldkampioen. Op rij. Of uiterlijk een week later in Abu Dhabi, als zijn Red Bull RB9 straks uitzonderlijk de geest geeft en Alonso de kans laat liggen.

Amper zesentwintig jaar is hij, Sebastian Vettel. En overmorgen, wellicht, al voor de vierde keer wereldkampioen. Daar moet hij de Grand Prix India niet eens voor winnen. En toch is de twijfel nog altijd groot. De fansites van formule 1 zijn hopeloos verdeeld in pro en contra Vettel. Zonder ruimte voor enige nuance. Bij de volgers ook.

"Vettel is top", zegt Jackie Stewart. "Maar de beste aller tijden? Neen, en wel om twee redenen. Om te beginnen kun je geen verschillende tijdperken vergelijken. Ten tweede zou ik hem toch eens willen zien winnen in een auto die niet boven de rest uitsteekt."

Twijfel ook bij de collega's. "Alonso", zegt Lewis Hamilton meteen als je hem vraagt wie de beste is. "Hamilton", antwoordt Alonso op dezelfde vraag.

Maar ook bij het publiek kan Vettel op geen onverdeeldheid rekenen. Vooral op het podium in Monza en Singapore werd de Duitser op een fluitconcert getrakteerd. Omdat hij in het begin van het seizoen, in Maleisië, Webber de zege ontfutselde, denken sommigen. Of ook: omdat hij formule 1 stilaan al te eentonig maakt.

"Niets van", zegt Michael Schumacher, met zeven wereldtitels de recordhouder in formule 1. "Volgens mij heeft het alles te maken met het team waarvoor hij rijdt. Red Bull weekt minder sympathie los bij het grote publiek en zelfs bij de echte F1-fans dan de traditionele teams. Mocht Sebastian voor Ferrari rijden, dan zou het een heel ander verhaal zijn. Omdat zijn overwinningen een andere uitstraling zouden krijgen. Red Bull, dat is vergelijkbaar met Wolfsburg in de Bundesliga: je bent alleen supporter als je daar woont."

Beste auto

Het meest gehoorde verwijt aan het adres van Vettel is dat hij het toch zo makkelijk heeft, want altijd in de beste auto zit: die fantastische Red Bull, gebouwd door ingenieurswonder Adrian Newey en aangedreven door de beste motor van het moment, de Renault V8.

"Dat is ook zo", zegt Jackie Stewart. "Op dit moment heeft Vettel de beste auto. Maar kijk terug in de geschiedenis en je zult zien dat absolute topcoureurs altijd de beste auto's hebben gekregen, of toch in de beste teams mochten rijden. Voor Jim Clark, Niki Lauda, Alain Prost of Ayrton Senna en mezelf was dat niet anders. Dat is een van de weinige constanten als je verschillende tijdperken bekijkt."

Dat Vettel in een andere tijd rijdt dan Fangio, Senna en 'de eerste' Schumacher, maakt de discussie alleen maar moeilijker. Omdat verschillende tijdperken niet te vergelijken zijn. Bovendien is autoracen vandaag helemaal anders dan de voorbije decennia. Vroeger waren er meer of minder deelnemers en kanshebbers. Het reglement en de puntenschaal waren anders. Precies daarom is het zo moeilijk oordelen: bij ieder record of sterk staaltje van Vettel, kun je hem de hemel in prijzen of tegelijk geringschatten, als je het allemaal in het licht van de tijd bekijkt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234