Zaterdag 06/03/2021

Mobiliteit

Veto tegen 'cash for cars'

De sociale partners willen een bedrijfsauto liever kunnen inruilen voor duurzaam transport. Beeld Tim Dirven
De sociale partners willen een bedrijfsauto liever kunnen inruilen voor duurzaam transport.Beeld Tim Dirven

Een bedrijfswagen inruilen voor cash, zoals de regering wil? Nee, bedankt, zeggen de sociale partners. Zij dromen stiekem van een volwaardig mobiliteitsbudget. De regering-Michel zet voorlopig door, maar de Vlaamse coalitiepartners ruiken hun kans om het debat weer te openen.

Iemand van N-VA die de vakbonden en werkgevers volmondig gelijk geeft, het moet een unicum zijn. Toch schaart Inez De Coninck, Kamerlid en mobiliteitsspecialist van de partij, zich achter het standpunt van de sociale partners als het gaat over het mobiliteitsplan. "De focus moet liggen op mobiliteit, niet op cash", zegt ze.

De sociale partners pleiten ervoor om een bedrijfswagen in te ruilen voor een budget dat kan worden besteed aan verschillende transportvormen: een trein- of busabonnement, een fiets en/of een bescheidenere auto. Wie op het einde van het jaar nog budget over heeft, moet dat uitbetaald krijgen. Dat bedrag wordt in principe belast zoals het brutoloon, tenzij de werknemer gedurende het hele jaar voornamelijk koos voor duurzaam vervoer. Dan krijgt hij een verminderd tarief. Een akkoord met deze krijtlijnen staat klaar, en wordt morgen wellicht definitief goedgekeurd. Alleen de christelijke vakbond ACV kan nog op de rem gaan staan.

Met dit advies gaan de sociale partners in tegen het plan van de regering. Dat stelt dat wie een bedrijfswagen inlevert een zuiver cashbedrag zal krijgen, vrij te besteden. "Au fond zijn we daar niet tegen", zegt De Coninck. "Maar zo ga je het gedrag van mensen niet veranderen." Simpel gesteld kan de werknemer met dat bedrag een tweedehandse auto kopen om daarmee elke dag in de file te gaan staan. Winst voor milieu en mobiliteit: nul.

"En dan is er nog de juridische onzekerheid", stelt de N-VA'ster. De Raad van State oordeelde vorige maand nog dat de ecocheques niet zomaar mogen omgezet worden in een nettovergoeding. Voor het mobiliteitsbudget dreigt dezelfde juridische limbo.

De Vlaams-nationalisten staan niet alleen binnen de regering met hun standpunt. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh werkte eind 2013 al een uitgebreid plan uit voor een mobiliteitsbudget dat voor een groot stuk in overeenstemming is met wat de sociale partners nu voorleggen.

Beloning

Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten maakte zich gisterenochtend dan weer boos over het "conservatisme van de sociale partners" dat de uitvoering van de regeringsplannen dwarsboomt. Maar de specialist van haar partij Egbert Lachaert deed vorig jaar nog een voorstel om te werken met een virtueel budget. Zoals het voorstel van de sociale partners dus.

Hij hamerde er toen wel al op dat het daarnaast mogelijk moest zijn om de auto om te zetten in een nettoloon. "Wie verhuist voor zijn werk moet daarvoor beloond worden", zegt het Kamerlid daar nu over. "Ook die persoon staat niet langer in de file." Voor Rutten ligt daar de essentie. "Natuurlijk heb ik niets tegen een echt mobiliteitsbudget, maar de cashoptie mag niet van tafel worden geveegd."

Het was onder invloed van de MR dat de drie Vlaamse partijen instemden met het zuivere 'cash for cars'-principe. Nu blijven ze die piste verdedigen, maar tegelijk halen ze hun oorspronkelijke plannen van onder het stof.

"Het cash systeem kan aangevuld worden met een virtueel budget", zegt Lachaert. "De twee opties kunnen naast elkaar bestaan." CD&V'er Van den Bergh hoopt op een doorbraak. "Als we nu enkel voor het pure geldbedrag gaan, dan zal het volwaardige mobiliteitsbudget er waarschijnlijk nooit komen."

De regering wil half mei haar plan af hebben. Tegen het einde van de paasvakantie heeft het sociaal secretariaat SD Worx het voorbereidende werk klaar. Daaruit moet blijken of er nog juridische obstakels zijn. Vanaf dan ligt het debat over een volwaardig mobiliteitsplan allicht weer open.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234