Maandag 14/10/2019

Verweesd in Brussel

Intimiteit staat centraal in Le passé devant nous van de jonge regisseur Nathalie Teirlinck. Een debuut om in te lijsten.

Alice leidt een luxueus leven als escortgirl, waarin ze alleen met haar chauffeur een vage vorm van menselijk contact heeft. De klanten zijn passanten. We zien met moeite hun gezicht.

Haar luxueus leventje gaat aan het wankelen wanneer haar ex overlijdt en haar zesjarige zoon bij haar wordt achtergelaten. Het jongetje voelt zich verweesd. We zien de hoofdstad door de ogen van Alice, als een fonkelend waas dat de realiteit lijkt tegen te houden. Director of photography Frank Van den Eeden maakt van Brussel een mysterieuze stad. De klanken zijn al even wazig.

Nathalie Teirlinck en Evelyne Brochu hebben weinig woorden nodig om veel te zeggen. Zuri François is een aandoenlijk jongetje. Zijn moeder is dochter van iemand bij wie dementie heeft toegeslagen. Teirlinck focuste in haar kortfilms al op familierelaties. Hier stelt ze vragen die we nog niet vaak hoorden. Het antwoord levert een ontroerende film op, die niet hengelt naar emoties. Intens, poëtisch en sensueel is hij des te meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234