Vrijdag 23/10/2020

Tunneldossier

Vervoort reageert furieus op kritiek: "Ik ben deze vergaderingen kotsbeu"

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) bij het begin van het Overlegcomité.Beeld BELGA

Het idee van een tolheffing voor bepaalde Brusselse tunnels valt op een koude steen in de Wetstraat. Na afloop van het Overlegcomité tussen de verschillende regeringen vanochtend schaarde niemand zich achter een tol. Wel viel er volgens Belga felle kritiek te horen op het gebrek aan daadkracht van de Brusselse regering. Premier Charles Michel (MR) en Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) zouden op de vergadering hun "verbijstering" uitgesproken hebben over de houding van Brussels minister-president Rudi Vervoort. Die reageert dan weer furieus op die lezing van de feiten.

"Brussel weet gewoon niet wat het gaat doen", zo klinkt het achter de schermen na afloop van de bijeenkomst. "Ze hebben op geen enkele vraag een antwoord. Niet over de financiering, niet over de timing, niet over de plannen op langere termijn,..."

Michel en Bourgeois zouden hun ongenoegen duidelijk hebben laten blijken. "Het is hard tegen hard gegaan", zo klinkt het bij een federale insider. Dat Brussel slechts te melden had dat het een studie over de tunnels afwacht, werd op ongeloof onthaald. Naar verluidt zou de federale regering ook bereid zijn te onderzoeken of geschoven kan worden met middelen van het Beliris-fonds, "maar die vraag werd door Brussel zelfs niet gesteld".

Geert Bourgeois.Beeld BELGA

"Poging tot manipulatie door premier Michel"

Maar Rudi Vervoort is het helemaal niet eens met die weergave van het Overlegcomité en reageert woedend in Le Soir. Volgens hem lieten Michel noch Bourgeois hun ongenoegen of verbazing blijken over de Brusselse aanpak. "Ik ben dit soort vergaderingen kotsbeu. Er is niets gezegd tijdens de bijeenkomst, en nu worden er compleet foute verklaringen afgelegd! In deze omstandigheden is het de moeite niet meer om er naartoe te gaan. Als het is om de klappen te krijgen na afloop over zaken die zelfs niet aan bod gekomen zijn...". Zelf verduidelijkte hij naar eigen zeggen de huidige situatie van de tunnels en alle onderzochte pistes, en herhaalde hij dat Brussel geen vragende partij is voor extra middelen. Niemand heeft hem daarna vragen gesteld: "Zelfs minister Galant heeft haar mond niet opengedaan."

Vervoort spreekt ook van een "poging tot manipulatie" en vermoedt dat premier Michel er achter zit. "De schuld bij de Brusselse regering leggen op een moment dat overleg tot concrete oplossingen moet leiden in het belang van alle burgers, dat doet vragen rijzen over de welwillendheid van deze federale regering ten aanzien van alle belgen", sneert hij.

De Brusselse minister-president wijst ook de federale regering met de vinger. Over het Gewestelijk Expresnet - dat voor meer capaciteit en meer treinen moet zorgen op de grote spoorlijnen van en naar Brussel - kwam er geen duidelijkheid over een kalender of over investeringen, merkt de PS'er op. "De federale regering was niet in staat het minste engagement te tonen in het dossier."

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) bij het begin van het Overlegcomité.Beeld belga

Tol van de baan

Een tol in de Brusselse tunnels lijkt intussen van de baan, of is toch in elk geval niet voor meteen. Brussels Open Vld-minister Guy Vanhengel opperde de piste vandaag in De Morgen, maar hield voor en na het overlegcomité de lippen stijf op elkaar. Partijgenoot en federaal vicepremier Alexander De Croo omschreef het intussen als een "denkoefening" en benadrukte dat de eerste prioriteit nu het herstellen van de tunnels moet zijn.

"De Leopold II-tunnel is 2,7 kilometer lang. De bouw en het onderhoud van zo'n constructie is zeer duur. Wie de infrastructuur dagelijks gebruikt, moet daarom een kleine bijdrage leveren", zei Vanhengel, Brussels minister van Financiën, naar aanleiding van de vallende brokstukken en scheurtjes in Brusselse tunnels. Vanhengel pleitte voor een tolheffing naar het voorbeeld van de Antwerpse Liefkenshoektunnel of de Franse autosnelwegen.

Mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) bevestigde dat de eerste stappen al werden gezet. "Momenteel worden de effecten van de vergoeding bestudeerd. Het is de bedoeling dat ze geld oplevert voor de renovatie en het onderhoud van onze tunnels", legde Smet uit.

De Stefania-tunnel is nog altijd afgesloten voor verkeer.Beeld Franky Verdickt

"Vlaanderen heeft al gegeven"

Voor Vlaams minister-president Geert Bourgeois was een tolheffing onaanvaardbaar, zo liet hij vanmorgen al verstaan. "Een tolheffing in de Brusselse tunnels zou niet serieus zijn", zei Bourgeois. "We hebben net een staatshervorming achter de rug. Daarbij moest Vlaanderen 1,5 miljard euro inleveren, en kreeg Brussel er 500 miljoen bij, waarvan 180 miljoen voor mobiliteitswerken."

Dat het Brussels Gewest nu extra geld vraagt aan de pendelaars kan er bij Bourgeois niet in. "Dit heeft negatieve gevolgen voor de Vlamingen, zowel voor de pendelaars als voor de bedrijven. En dat terwijl Brussel dus al meer geld gekregen heeft." Een algemene kilometerheffing in functie van tijd, plaats en emissie is volgens de minister-president een verstandiger optie.

Bourgeois hekelt wat hij het wanbeheer van Brussel noemt. "Ik denk dat er jarenlang verwaarlozing is geweest. Het is niet normaal dat je de tunnels niet inspecteert. Nu komt alles ineens op de mensen af. Het is een gevaar voor de pendelaars."

"Brussel moet toegankelijk blijven voor de tienduizenden pendelaars, het economisch leven, de vele internationale instellingen, enzovoort. Het invoeren van een tolheffing in de Leopold II-tunnel zou er op neer komen dat de Vlamingen twee keer zouden moeten betalen", zo benadrukte Bourgeois nog eens na afloop van het overleg.

Ook federaal vicepremier Didier Reynders (MR) wil minstens op korte termijn niet van een tolheffing weten. "Niets is absurd, maar de grootste nood nu is de tunnels weer operationeel krijgen." En ook op vlak van openbaar vervoer zijn alternatieven nodig, voor er gesproken kan worden over extra taksen, vindt Reynders.

Stelselmatig wegdrijven

Mobiliteitsexperts ondersteunen het idee van een stadstol. Zo zou Brussel veel kunnen leren uit de aanpak van Londen. De Britse hoofdstad ging ook gebukt onder de overlast door auto's en een gebrek aan investeringen, maar loste dat op door een stadstol (congestion charge) in te voeren op bepaalde momenten. In ruil voor de tol werd er zwaar geïnvesteerd in openbaar vervoer en zo daalde het aantal auto's drastisch.

Volgens Johan De Mol, onderzoeker aan het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (UGent), moet Brussel de auto stelselmatig wegdrijven uit het centrum. "Tijdens de eerste jaren kun je de tunnels bijvoorbeeld gratis houden voor Brusselaars, maar wel betalend maken voor bezoekers. Nadien kun je dat regime beetje bij beetje aanscherpen."

Mobiliteitsorganisatie Touring noemt de tol een slecht idee. "Het heeft geen zin om zomaar een extra tol in te voeren boven op de bestaande verkeersbelasting. Dan kun je die belasting beter helemaal omgooien. Wij pleiten ervoor om automobilisten te belasten op basis van de locatie, de afstand en het tijdstip van hun autoritten. Dat is een slimme kilometerheffing voor personenwagens", zegt woordvoerder Danny Smagghe.

Guy Vanhengel (Open Vld).Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234