Zondag 25/10/2020

Vervolgfilms grootste kassakrakers in 2007

Amerikaanse bioscooprecettes weer de hoogte in, Belgisch bioscoopbezoek loopt terug

Aan de Amerikaanse bioscoopkassa's werd vorig jaar voor 9,7 miljard dollar opgehaald, een stijging met 4 procent tegenover 2006. Maar in België werden in 2007 nét minder bioscoopbezoekers geregistreerd, namelijk 20,34 miljoen tegenover de 22,64 miljoen tickets van 2006. Wereldwijd zijn het vooral de sequels die de kassa's doen daveren.

door Jan Temmerman

BRUSSEL l De stijging van 4 procent boxoffice in de Verenigde Staten is niet alleen inflatoir te verklaren door hogere toegangsprijzen. Ook het aantal bezoekers steeg daadwerkelijk, weliswaar slechts met 1 procent tegenover 2006. Maar de 1,42 miljard verkochte tickets van 2007 blijven wel onder de recordgrens van 2002, toen 1,61 miljard tickets werden verkocht.

De Belgische entreecijfers zijn afkomstig van Screenvision, de reclameregie van de Belgische bioscopen, en houden nog geen rekening met de verkochte tickets van de laatste week van 2007. Maar de achterstand tegenover de cijfers van 2006 valt zeker niet meer goed te maken. In de krant L'Echo erkent Jean-Christophe Godard, financieel directeur bij UGC, de tweede grootste bioscoopgroep van België, dat 2007 één van de slechtste jaren was van het voorbije decennium.

Wie de top tienlijstjes, zowel van België, de VS als wereldwijd overloopt, kan alleen maar vaststellen dat 2007 het jaar van de vervolgfilm was in het algemeen en van de threequel in het biezonder. Zowel Spider-Man, Shrek, Pirates of the Caribbean en Bourne waren vorig jaar aan hun derde editie toe. En ook Harry Potter (nummer 5), Mister Bean (nummer 2) en Die Hard (nummer 4) waren zeer succesrijke sequels. Wie dit soort boxofficelijstjes onder ogen krijgt, hoeft niet eens een boekhouder te zijn om te begrijpen waarom Hollywood maar blijft investeren in films met een cijfertje achter de titel.

Maar betekent dit nu dat Hollywood helemaal geen risico meer durft te nemen? Natuurlijk niet. Het beste bewijs is in de drie lijstjes prominent aanwezig, namelijk Ratatouille, de nieuwste animatiehit van Pixar, die wereldwijd bijna 618 miljoen dollar aan bioscooptickets deed verkopen. En nu moeten de zogenaamde ancillary markets (dvd, pay-per-view, televisie, etc.) nog volgen.

Over de ontstaansgeschiedenis van Ratatouille, een extreem voorbeeld van een fish out of water-verhaal, namelijk een rat die chef wil worden in een Frans toprestaurant, vertelde regisseur Brad Bird vorig jaar aan deze krant: "Ik weet nog dat ik het een vreemde suggestie vond. Maar ook prachtig, net omdat het zo vreemd was. Ik besefte meteen dat het een moeilijke uitdaging zou worden, maar ik wist ook dat obstakels fun to watch kunnen zijn. Ratten in een restaurant? Klinkt krankzinnig. Doen! Dat idee."

Nu de staking van de scenaristen in Hollywood reeds aan zijn negende week toe is en niet alleen de televisiezenders, maar ook het filmbedrijf zich steeds meer zorgen begint te maken over de mogelijke impact, mogen we misschien hopen dat de studiobonzen op zoek gaan tussen de stapels afgewezen filmprojecten waarop ze in eerste instantie, bij wijze van spreken, het stempel 'Klinkt krankzinnig' hadden gedrukt.

2007 was voor de Belgische bioscopen één van de slechtste jaren van het voorbije decennium

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234