Dinsdag 26/10/2021

vervolg van pagina 17 u Floris Jespers

Iets meer publieksgerichtheid en -vriendelijkheid zou echt geen kwaad kunnen. De tentoonstelling, overdonderend door het groot aantal werken en labyrintisch door de aard van het gebouw, had trouwens over het algemeen wat meer tekst en uitleg mogen krijgen. Zo bekend is Jespers nu ook weer niet bij het grote publiek. Toelichtingen bij de verschillende periodes en technieken, en duiding bij zijn belang als avant-gardist zouden meer dan welkom zijn. Anderzijds heeft de expositie dan weer de verdienste dat voor het eerst veel onbekend werk uit privé-verzamelingen wordt bijeengebracht. Daarenboven geeft de retrospectieve een totaaloverzicht zodat we eindelijk een oordeel kunnen vellen over Floris Jespers.

Aan het eind van het parcours blijf je met veel vragen zitten. Maar enkele dingen zijn wel duidelijk. Jespers was een virtuoos die zich bijna permanent vernieuwde. Het is niet zozeer dat 'kameleonachtige' waardoor je aan zijn sérieux twijfelt. Ik mis in het grootste deel van zijn werk warmte, maar misschien is dat een te abstract en persoonlijk begrip. Ik vraag me ook af waarom Jespers schilderde. Nochtans moet iemand met zo'n overweldigende productie een grote noodzaak tot schilderen hebben gevoeld. Het moet niets minder dan zijn condition humaine zijn geweest. Toch vraag ik me af wat hem precies dreef. Het licht was het niet. Misschien waren het wel de kleuren. Maar wat deed hij ermee? Ik heb er ook geen flauw idee van wat Jespers mij probeert te vertellen of wil tonen. Ik zie geen worsteling met verf of met onderwerpen, met techniek of ideeën. Het lijkt alsof hij alles eens wou aanraken en dat hij zodra hij iets 'kon' er zijn interesse voor verloor en wat anders uitprobeerde.

De vaak gemaakte vergelijking van Jespers met Picasso is dan ook helemaal onterecht. Hoewel ook Picasso allerlei stijlen kon hanteren, zijn er bij hem wel terugkerende thema's, motieven en technieken. Een Picasso is van ver herkenbaar, met een Floris Jespers is dat een pak moeilijker.

Matisse, de ronduit geniale Matisse, wordt wel eens een décorateur genoemd. Misschien moeten we die term eerder reserveren voor Floris Jespers. Virtuoos maar met te korte beentjes.

Floris Jespers, tot 10 april 2005, PMMK Museum voor Moderne Kunst, Romestraat 11, 8400 Oostende, dagelijks van 10 tot 18 uur, maandag gesloten. Info: 059/50.81.18 en www.pmmk.be. Uitvoerig geïllustreerde catalogus is uitgegeven door Pandora, Antwerpen, 280 p., 42 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234