Dinsdag 02/03/2021

vervolg van pagina 15 u Opera: dit is Belgisch

Wat maakt Julie zo geschikt voor een opera?

"De manier waarop de conversaties geschreven zijn. De personages zijn eenzaam maar hebben wel sociaal contact. Het gaat ook over verleiden. Het is een zeer intelligent stuk. Strindberg kent de mensen. Dat binnendringen in mensen is essentieel voor mij. Een stuk dat een stelling poneert, is niets voor mij. Ik zal nooit een Brecht-opera maken, al vind ik bijvoorbeeld Galilei fantastisch. Ik weet niet of contesterend theater veel oplevert. Brecht heeft in de jaren dertig in nazi-Duitsland niets kunnen redden. Dat is waarschijnlijk ook niet de taak van de kunst, al zullen anderen daar anders over denken - iets wat ik in Vlaanderen, met het huizenhoge probleem van het Vlaams Belang, goed begrijp. Daarom wil ik het hebben over kleine mensen. Het alledaagse op de planken zetten, dat is eerder ongewoon voor een opera.

"Er is een zin die Kristin zingt op het einde: 'Waar de zonde rijkelijk is, is ook de genade rijkelijk' (eigenlijk een bijbelcitaat uit de Brief aan de Romeinen, SM). Zonder zonde geen genade, de genade zou dan geen naam meer hebben. Kunstenaars kunnen een beetje genade op de wereld brengen. Want spanning bestaat alleen door ontspanning, ook in de muziek. De grote componisten weten dat goed. Complexiteit heeft als dusdanig geen waarde. Zij laat geen licht binnen. Licht komt pas binnen als men dingen wegneemt."

Wijkt het libretto sterk af van het stuk van Strindberg?

"Nee, maar het is natuurlijk wel sterk verkort, tot ongeveer een derde van de tekst. Het begint wel anders: Kristin is in de keuken wat aan het opruimen. Er is geen orkest, zij zingt wat voor zich heen. Je hoort het hart van Kristin kloppen. Jean komt binnen, haar hart klopt een beetje harder. Pas langzamerhand wordt het een opera. Je zult misschien zeggen: een beetje à la Richard Strauss. Nou ja... Strauss zou zo'n stuk niet genomen hebben. Zijn Konversationsstücke zijn frivoler: iets uit de Franse achttiende eeuw gezien door de bril van een Beier van de jaren twintig. Op het einde, als Julie gaat sterven, hoor je weer een hart kloppen, en ophouden met kloppen. Ik heb aan een cardioloog gevraagd: wat gebeurt er met je hartslag als je je keel oversnijdt? Hij zei me: 'Het gaat vlugger slaan, dan heel langzaam, en dan is het gedaan.'"

Julie van Philippe Boesmans, nog tot 1 april in de Munt. Info en tickets: www.demunt.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234