Dinsdag 14/07/2020

Openbaar vervoerOnveiligheid

Vervoersmaatschappijen trekken aan alarmbel: personeel voelt zich niet veilig

Maandagochtend hielden chauffeurs van de STIB - MIVB een spontane actie aan het depot. Ze hebben een aantal veiligheidseisen.Beeld BELGA

Zowel bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB als bij De Lijn is er sociale onrust. Het personeel eist betere bescherming nu de lockdownmaatregelen verder versoepeld zijn.

De eerste dag dat de winkels open mochten na acht weken lockdown zorgde meteen ook voor nervositeit bij het personeel van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Een deel van de werknemers voelt zich niet veilig, nu de frequentie op alle lijnen in het kader van de gefaseerde heropstart opnieuw is verhoogd. Het personeel eist onder meer verhoogde controles op het gebruik van mondmaskers in bussen en trams, een limiet op het aantal passagiers per voertuig, en een hermetische afsluiting van de bestuurscabine. 

Om hun vragen meer kracht bij te zetten werd door een deel van het personeel het werk neergelegd. De hele dag waren er daardoor problemen bij zowat 22 van de 46 buslijnen, die niet werden bediend. Volgens MIVB zijn er nochtans duidelijke afspraken gemaakt om alles veilig te laten verlopen, en is er daarover ook een akkoord met de drie grote vakbonden. De spontane actie wordt dan ook niet gesteund door de vakbonden.

Vakbondsacties 

Anders verloopt de sociale onrust dan weer bij De Lijn. Daar zijn het net de vakbonden die het voortouw nemen. Nationaal ACOD-secretaris Rita Coeck heeft het gehad met de “te lakse” veiligheidsaanpak op het openbaar vervoer. Samen met haar collega’s van het ACV en het ACLVB heeft ze een brief geschreven aan Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn. Daarin waarschuwen ze dat syndicale acties vanaf maandag 18 mei niet uitgesloten zijn, en dat die acties ook erkend zullen worden. “Als de situatie tegen maandag niet veilig is, dan rijden wij niet uit”, zegt Coeck aan De Morgen. 

De vakbonden leggen twee concrete breekpunten op tafel. Het eerste is dat de chauffeurs beter afgeschermd moeten worden van de reizigers. Nog niet alle stuurposten werden afgedekt met een beschermende folie. Een tweede breekpunt is dat de veiligheid van de reizigers beter gegarandeerd moet worden. Daarvoor is er volgens de vakbonden een duidelijke limiet nodig van het maximaal toegelaten aantal reizigers op een bus. Als dat bereikt wordt, zou vooraan op de bus de boodschap ‘volzet’ moeten worden geprojecteerd, zodat de chauffeur gewoon kan doorrijden. 

Roger Kesteloot vindt dat de houding van de vakbonden “van weinig respect getuigt” voor het harde werk van collega’s die de bussen in orde proberen krijgen. “Op dit moment is 80 procent van de bussen al beveiligd. Tegen vrijdag zou dat helemaal in orde moeten zijn.” De beveiliging liep wat vertraging op omdat een bestelling van beschermhoezen bij een Duitse leverancier pas in een late fase afsprong. “We zijn dan maar zelf op zoek gegaan naar een folie van min of meer dezelfde kwaliteit.” Woensdag zit Kesteloot samen met de vakbonden om de situatie te evalueren.

Ongerust

Het hanteren van de veiligheidsvoorschriften is ook in andere sectoren een heikel punt. Federaal secretaris Jan De Weghe, verantwoordelijk voor distributie bij BBTK, houdt zijn hart vast nu de winkels weer open zijn. “De eerste dagen zal er geen probleem van veiligheid zijn, maar naarmate de week vordert gaat de alertheid wegebben. Mensen worden lakser, en het is uiteindelijk het personeel dat het gelag zal betalen.”

Jan Vanthournout, senior legal manager bij het sociaal secretariaat SD Worx, herkent die vrees. “Bij het begin van de lockdown kregen we veel vragen van ongeruste werknemers én werkgevers. Vooral hoe ze zich dienden aan te passen. Nu merken we opnieuw een voorzichtige piek in dergelijke vragen.” Vanuit juridisch standpunt is het verdict dat een werknemer het werk niet kan weigeren als de werkgever voorziet in de juiste bescherming, aldus Vanthournout. 

Sociaal secretariaat Partena Professional zegt intussen een toename van het aantal ziektedagen te zien. In het eerste kwartaal van 2019 ging immers minder dan 9 procent van de werkuren verloren door ziekte. In 2020 bedraagt dit aandeel 9,5 procent, een klein verschil ondanks het besmettelijke karakter van het coronavirus.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234