Zaterdag 05/12/2020

Vervanger van Spacey scoort in blessuretijd

Over de vervanging van Kevin Spacey is al veel inkt gevloeid, maar hoe goed is deze film eigenlijk?

U droomt ervan om, net zoals in die ene reclamespot, "schandalig rijk" te worden? Misschien kan All the Money in the World u op andere ideeën brengen. Regisseur Ridley Scott (Alien, Blade Runner) grijpt de waargebeurde kidnapping van John Paul Getty III - kleinzoon van de stinkend rijke oliemagnaat J. Paul Getty - aan om de ravage te tonen die extreme rijkdom kan aanrichten.

Maar goed, eerst wil u natuurlijk weten hoe het nu is afgelopen met die spectaculaire lastminutevervanging: Kevin Spacey, die de rol van Getty speelde, kreeg kort voor de release een rode kaart, en plots mocht de 88-jarige Christopher Plummer in de blessuretijd het veld op. En scoren doet hij.

Ja, als u goed kijkt, kunt u zien dat Plummer in één shot niet écht in de woestijn, maar wel voor een green screen staat. In de negen extra draaidagen die Scott voorzag om Spaceys scènes opnieuw op te nemen, was er uiteraard geen tijd om nog ver te reizen.

Ook zult u merken dat Plummer opvallend vaak alleen in beeld komt. Een kunstgreep, maar tegelijk geeft het de film extra betekenis: Getty staat alleen op de wereld.

Alien

Hoe dan ook: wie van niks weet, zal niet eens iets merken van de hele operatie. Plummer acteert alsof hij zich maanden lang (en niet slechts enkele dagen) kon inwerken in de door hebzucht vervormde en verharde geest van Getty, die weigerde om een cent losgeld te betalen. Plummer zet Getty bijna neer als een alien, die door zijn overweldigende rijkdom niet meer in staat is om de meest basale menselijke emoties te begrijpen.

De film schetst een fascinerend portret van Getty, maar in feite is hij niet het hoofdpersonage. Scott focust vooral op de lijdensweg van Gail Harris (een sterke Michelle Williams, overmand door emotie), de moeder van de gekidnapte jongen (Charlie Plummer), die moet onderhandelen met de ontvoerders én met opa Getty. Puur op moeder- en overlevingsinstinct trekt ze ons mee in het verhaal, maar ze krijgt niet de gelaagdheid waar Getty wel recht op heeft.

Tikje te weinig

All the Money in the World is een bijzonder capabel opgebouwde thriller die van begin tot eind boeit, maar in al zijn efficiëntie blaast hij je nooit echt van je sokken met een adembenemend shot of een écht opzienbarend inzicht in de menselijke psyche.

Een film met een unieke voorgeschiedenis, die voor de rest net dat tikje te weinig uit de band springt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234