Woensdag 19/05/2021

Vertrouwde stem in verrassende context

Pop l Chris Cornell l SCREAM HHHH

Geen toeval dat Chris Cornell op de hoes van zijn nieuwe soloplaat een paar gitaren stukslaat. De zanger, een van de grootste iconen die de grunge heeft voortgebracht, voert op Scream namelijk een even verrassende als spectaculaire koerswijziging door. Met de hulp van producer Timbaland én - ga even zitten - Justin Timberlake.

DOOR BART STEENHAUT

Chris Cornell (44) heeft niets meer te bewijzen. Als zanger van Soundgarden vormde hij, naast Kurt Cobain, Eddy Vedder en Billy Corgan, één van de speerpunten van de grungebeweging, en toen dat genre was doodgebloed vond hij zichzelf opnieuw uit als aanvoerder van Audioslave, een supergroep met driekwart van Rage Against the Machine waarmee hij, de vingers losjes in de neus, nog eens een paar miljoen platen verkocht. Twee jaar geleden tastte Cornell al voorzichtig andere paden af - zijn titelsong voor Casino Royale was zowel voor de zanger als de James Bond-franchise een stap in het onbekende - maar zelfs die zijsprong verbleekt met de stijlbreuk die Cornell op deze derde solo-cd heeft doorgevoerd.

Niet dat de gitaren helemaal uit het klankbeeld zijn verdwenen, maar ze hebben toch flink wat terrein moeten prijsgeven ten voordele van uitgebeende synthesizermotiefjes, digitale hiphopbeats en gelaagde arrangementen. Niet alleen zijn de songs opvallend sterk, het is vooral verfrissend om die vertrouwde rauwe rockstem eindelijk eens in een geheel nieuwe context te horen zonder dat dat gekunsteld of beredeneerd aandoet.

Goed: de keuze om met producer Timbaland in zee te gaan lijkt op papier behoorlijk vergezocht. In de praktijk klinkt het resultaat echter veelal ongedwongen en spontaan. Timbaland, één van de meest innoverende producers van de voorbije vijftien jaar - al lijkt hij de laatste tijd wat van zijn pluimen verloren -, omsingelt Cornell met strak gestileerde funk, zwarte r&b, en trekt zijn grote trukendoos open. Voor Cornell is het een terugkeer naar de muziek waarmee hij naar eigen zeggen als tiener opgegroeid is, en die affiniteit ademt door elk nummer. Voor wie in zijn recensie graag een vergelijkingspunt wil, laat ik snel even de jongste cd's van Gnarls Barkley en Justin Timberlake vallen, (die laatste vertolkt trouwens een gastrol in de achtergrondkoortjes) maar het zijn niet meer dan oppervlakkige referenties. Wat beiden immers missen is een stem als die van Cornell. En laat net dàt nog steeds zijn grootste troef zijn.

Niettemin waren de recensies in de Verenigde Staten aan de lauwe kant, en het leidt geen twijfel dat Cornell door deze drastische ommezwaai een flink deel van zijn oude achterban kwijt zal spelen. Fans - en, let's face it: nogal wat critici - willen nog het liefst dat alles altijd bij het oude blijft, en net daarom is Scream een moedige stap van een artiest die het lef heeft om op zijn vierenveertigste alle zekerheden overboord te gooien en weer helemaal van nul te herbeginnen. Wie heimwee heeft naar het grunge-icoon moet Badmotorfinger of Superunknown nog maar eens onder het stof vandaan halen, uitstekende cd's die met een eenvoudige klik op de muis te downloaden zijn. Scream daarentegen toont de Chris Cornell van hier en nu. En die klinkt vandaag jonger dan vijftien jaar geleden.

(Interscope/Universal)

DOWNLOAD EERST: 'Long Gone', 'Ground Zero', 'Scream', 'Sweet Revenge'

De Chris Cornell van hier en nu klinkt jonger dan vijftien jaar geleden

n Chris Cornell laat op zijn laatste cd uitgebeende synthesizermotiefjes,hiphopbeats en gelaagde arrangementen de hoofdrol spelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234