Dinsdag 22/09/2020

'Vertrouw je instincten, zelfs al zijn ze niet menselijk'

the animal HIIII

Regie: Lukee Greenfield

De grote voorbeelden van de Amerikaanse komiek Rob Schneider zijn Peter Sellers en Monthy Python. Schneider vertoont hier uitgebreid zijn kunsten in het bekken trekken, maar aan het mimische talent van Sellers kan hij niet tippen, terwijl de absurde humor van het iconoclastische Python-collectief tenminste geïnspireerd was. Regisseur Luke Greenfields komische debuut is bijgevolg eerder lomp dan grappig. Met Rob Schneider, Guy Torry, Colleen Haskell, John C. McGinley, Michael Caton, Louis Lombardi en Edward Asner.

Ook dit komische niemendalletje hoort thuis in de domme, laag bij de grondse, maar in de Verenigde Staten populaire school van Adam Sandler, de komiek die door het Londense blad Time Out onlangs nog werd bestempeld als een 'scatological mastermind' (zie Joe Dirt, eveneens een film waarvan Sandler uitvoerend producent was).

Rob Schneider zelf maakte naam als acteur in de tv-serie Saturday Night Live, om nadien met mentor Sandler een komisch duo te vormen in bioscoopfilms als Deuce Bigalow, Male Gigolo en Big Daddy. In The Animal vertolkt hij de rol van Marvin Mange, een onschuldige loser alias archiefbediende bij de Elkerton Police Force die de ambitie heeft om net als zijn overleden vader een echte politieagent te worden. Door zijn verwardheid en onhandigheid is hij het mikpunt van spot van sergeant Sisk (John C. McGinley), een zo uit een MAD-strip overgelopen spierbundel. Dat verandert allemaal wanneer Marvin na een verschrikkelijk auto-ongeval door de excentrieke Dr. Wilder (Michael Caton) wordt onderworpen aan een radical trans-species-ectomy. In gewone mensentaal komt dit neer op een transplantatie met dierlijke organen. Voor de makers is dit meteen het startsein om de ondertitel van de film ('Vertrouw je instincten, zelfs al zijn ze niet menselijk') extra in de verf te zetten met een reeks flauwe, bedenkelijke grappen. Plots loopt Marvin sneller dan een paard, urineert hij als een hond, zwemt hij als een rob en kan hij bovenal nauwelijks zijn libido onderdrukken. De slachtoffers van zijn hoge seksdrive zijn respectievelijk een geit, een brievenbus en milieu-activiste Rianna (rol van Colleen Haskell).

Een mens met dierlijke instincten en krachten biedt mogelijkheden zat om eens goed te graaien in de grote doos van de verbeelding, maar de farcen die Schneider en coscenarist Tom Brady ophoesten missen finesse en lijken eerder op een willekeurige verzameling losstaande en snel bij elkaar geklutste sketches. Je kunt ze het best vergelijken met een banaal vuurwerk bij klaarlichte dag. (LJ)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234