Zondag 07/03/2021

Vertederende Mick Jagger als gigolo op zijn retour

fabel

the man from elysian fields HHIII

Regie: George Hickenlooper

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

De filmografie van Mick Jagger is vrij bescheiden en zijn keuzes zijn niet altijd even gelukkig geweest, maar in The Man from Elysian Fields kunnen we alleen maar betreuren dat zijn personage niet meer schermtijd heeft gekregen, want elke seconde die hij hier in beeld verschijnt, is het bingo voor de kijker.

De rockster is heel aandoenlijk als Luther Fox, de dandyachtige eigenaar van een escortbureau voor rijke vrouwen in LA. De manier waarop hij gestalte geeft aan de beslommeringen van het ouder worden en de vrees voor de eenzaamheid van deze elegante gigolo komen heel oprecht en ontroerend over. De ongetwijfeld mooiste en memorabelste scène van deze film deelt hij trouwens met Anjelica Huston, in de rol van de enige cliënte die hij nog persoonlijk dient en voor wie hij een boontje heeft.

De geïnspireerde casting is het aantrekkelijkste punt van deze morele fabel met film-noirkantjes over Byron Tiller, een gelukkig getrouwd schrijver en vader (Andy Garcia, hij trad ook op als producent) wiens schrijverscarrière maar niet van de grond komt en die daarom zijn ziel aan de duivel (Fox) verkoopt.

Regisseur George Hickenlooper wist immers ook nog de eind vorig jaar overleden James Coburn te strikken, hier dus in een van zijn laatste rollen als Tobias Alcot, een aan Hemingway verwant schrijver en Pulitzer-prijswinnaar die door een ziekte wordt geveld. Dat is trouwens de reden waarom hij zijn jonge vrouw Andrea (Olivia Williams, ook in Robbe De Herts Gaston's War) vrijgeleide geeft om een beroep te doen op de mannelijke escortservice Elysian Fields. En er is ook nog een stevige bijrol weggelegd voor Michael Des Barres, de zanger van de gewezen glamourrockband Silverhead, als collega-gigolo die Byron cynisch wegwijs maakt ("Eigenlijk zijn we schoothondjes met een stijve").

Met The Man from Elysian Fields heeft Hickenlooper, vooral bekend vanwege zijn documentaires over filmregisseurs als Peter Bogdanovich, Monte Hellman en Francis Coppola (Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse) zijn best ontvangen speelfilm totnogtoe gedraaid. De toon blijft lang tijd onderhoudend en ook de algemeenheden over het schrijverschap (uiteindelijk zal Byron zijn idool en de met inspiratie worstelende Alcot in zijn Italiaanse villa helpen met het schrijven van zijn nieuwe boek) neem je er met plezier bij.

Maar deze moderne variant op de Faust-legende wordt naar het einde toe te nadrukkelijk sentimenteel in de soms ongeloofwaardige scènes tussen de wanhopige Byron en zijn trouwe, ondersteunende echtgenote Dana (Julianna Marguiles), waardoor dit vertrouwd geconstrueerd komisch-sinister verhaal zijn surplus aan sfeer en charme iets te gemakkelijk te grabbel gooit.

Geïnspireerde casting is aantrekkelijkste punt van deze morele fabel met film-noirkantjes

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234