Dinsdag 12/11/2019

Verstripte vader-zoonrelaties

Zowel in Scherpschutters als in Portugal wordt een intiem portret van een vader-zoonrelatie geschetst. Graphic novels voor tere harten.

De Nederlander Michiel van de Pol (1965) viel bij ons vooral op met zijn autobiografieën Michieltjes jongenshart, waarin hij het begrip liefde tracht uit te leggen en Terug naar Johan, waarin hij zijn kindertijd beschrijft. In Scherpschutters (Oog & Blik, 144 p.) richt hij zijn pijlen opnieuw op een element uit zijn eigen omgeving: de moeilijke relatie met zijn vader. Hun werelden kunnen niet verder uit elkaar liggen: de zoon als artistiek talent en bodybuilder en de conservatieve vader die verdrinkt in zijn kantoorjob en dure hobby. Beiden groeien echter naar mekaar toe nadat Michiel aan epilepsie blijkt te lijden, en zijn vader tot tweemaal toe een hartaanval krijgt. Sterker: vader en zoon liggen zelfs even samen in het ziekenhuis. In een vlaag van ruimhartigheid stemt Michiel in met zijn moeders idee om wekelijks met zijn vader te gaan badmintonnen. De vader-zoonkloof wordt steeds minder dreigend. Levenswijsheden gaan over en weer, zoals die waarin de vader hen beiden als scherpschutters omschrijft. "De meeste mensen schieten er maar wat op los in de hoop iets te zullen raken. (...) Mensen zoals wij moeten zich rustig houden... (...) En dan: Pang! Op het juiste moment toeslaan." Met die filosofie in gedachten overloopt de zoon zijn eigen leven, dat meer gemeen lijkt te hebben met dat van zijn verwekker dan hij denkt.

Scherpschutters is getekend in een losse, wat simplistische zwart-witstijl en loopt over van de symboliek, meteen de kracht van deze Nederlandse auteur. Zo slaagt hij erin intieme gebeurtenissen met humor te verweven tot een zeer onderhoudend geheel.

In de poëtische graphic novel Portugal (Silvester, 272 p.) bezingt de Franse, van Portugal afkomstige, stripauteur Cyril Pedrosa (1972) het leven. Het hoofdpersonage uit het boek is niet hijzelf, maar de existentiële crisis die het personage ervaart, alsook de liefde voor Portugal, komt wel uit zijn eigen hart.

Centraal staat striptekenaar Simon Muchat. Hij begrijpt niet langer hoe hij zijn relatie en zijn leven terug op de rails moet krijgen. Een bezoek aan Portugal, waar hij opgroeide, brengt soelaas: de taal, de herinneringen, de geuren, de kleuren en de ontmoetingen met zijn familie, brengen hem terug naar zijn eigen, lang verdwenen zelf. En naar zijn vader. Want ook hier staat een vader-zoonrelatie centraal.

Portugal heeft echter meer om het lijf en doet de lezer vaker naar adem happen. De Franse uitgever was bezorgd dat deze turf zou floppen, maar daarover hoeft hij zich geen zorgen te maken: in elk land waar het boek verscheen is men lyrisch. Op het recente festival van Angoulême kreeg het zelfs de albumprijs. Een aanrader voor dromerige, gevoelige zielen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234