Donderdag 03/12/2020

Verslaafd aan je muisklikken

De fantasygame Diablo III is een van de meest geanticipeerde spellen ooit.Beeld UNKNOWN

Elke maandag signaleert Ronald Meeus wat er beweegt in de gameswereld.

Zin in een fantasygame waarvan de wereld géén doorslagje is van Tolkiens Midden-Aarde? Dan moet je wel heel erg uitkijken naar de derde aflevering van de Diablo-reeks, die deze week in de winkels landt. Twee dingen zijn geweldig aan Diablo III, een nieuwe game van World of Warcraft-maker Blizzard Entertainment. Het eerste is de sfeer van de wereld waarin je rondloopt, en die eerder elementen van Bijbelse verhalen en scheppingsmythen bevat dan de bekende draken en trollen. En dan is er de actie. Die bestaat net als in WoW uit het kiezen van een doeltreffende aanval uit een lijst. Maar dan wel veel en veel sneller, want de frequentie waarin horden tegenstanders verschijnen heeft eerder iets weg van een vechtgame à la God of War dan van het beduusdere World of Warcraft. Net als zijn twee voorgangers, die aan het einde van de jaren 90 verschenen, probeert Diablo III het beste van twee werelden te leveren: handelingen waarbij een klein beetje tactisch inzicht vereist is, maar dan met een snelheid die een verslavende cadans in je muisklikken legt.

Hoezo muisklikken, en niet controlleraanslagen? Omdat Diablo III een van die zeldzame videogames is die uitsluitend op een pc (of Mac) verschijnen. Maar wel heeft het alles in zich om, net als recente voorgangers Starcraft II en World of Warcraft, een miljoenenhit te worden. De afgelopen twee jaar gebeurde er overigens iets opmerkelijks: een groot aantal spelers die de pc links hadden laten liggen voor de gameconsole in de woonkamer, keerde ineens terug naar zijn pc-kamertje. Industriegroep PC Gaming Alliance zegt dat de pure omzet die gamebedrijven uit pc-games halen in 2011 zo'n 14,3 miljard euro bedroeg, een stijging van liefst 15 procent ten opzichte van 2010. Die groei zal zich doorzetten ook: tussen vandaag en eind 2015 verwacht de vereniging van pc- en gamemakers dat de verkoop van pc-games nog eens met 37 procent zal zijn gestegen, naar 19,6 miljard euro per jaar.

Een van de redenen van die remonte zit in de grafische kracht van een gemiddelde Media Markt- of Aldi-pc, die veel hoger ligt dan die van de twee HD-consoles die momenteel op de markt zijn. Bovendien zijn de prijzen van de hardware stevig gedaald: zelfs instapmodellen van gespecialiseerde gaming-pc-merken als Alienware zitten al aan een prijs ten zuiden van 1.000 euro. "Die perceptie dat de pc 'duur' is ten opzichte van consoles klopt sowieso niet", zegt Matt Ployhar, graphics planner bij chipfabrikant Intel en directeur van de PC Gaming Alliance. "Je gebruikt hem ook voor andere dingen."

Maar de terugkeer van pc-gaming zou ook slechts een tijdelijke opflakkering kunnen zijn. Het feit blijft namelijk dat het platform zelf onder druk staat door het oprukkende succes van tablets en smartphones. Het is een evolutie waar ook Diablo III-maker Blizzard Entertainment, een gamebedrijf dat zich uitsluitend richt op pc-games, niet blind voor is. "We kijken uiteraard naar andere platformen", zegt Jay Wilson, creative director van Diablo III. "Maar daar komt nog heel wat studie- en experimenteerwerk bij kijken. Elk platform laat zich op een iets verschillende manier besturen, en de games die we leveren moeten ook precies op maat van dat platform zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234