Vrijdag 20/05/2022

Versier eens een job op LinkedIn via je ex-lief

Voor latente jobzoekers, headhunters, bedrijfsleiders, freelancers, investeerders en ander ongeregeld is er tegenwoordig maar één adres: de sociale netwerksite LinkedIn. De site groeide in nauwelijks vier jaar tijd uit tot een netwerk met 9 miljoen leden.

Door Ronald Meeus

Wie een nieuwe rockgroep wil ontdekken of een nieuw lief wil binnendoen, moet op MySpace, Facebook, Friendster en consorten zijn. Wie echter de dertig gepasseerd is, geen nieuwe vrienden meer nodig heeft en vooral op zoek is naar contacten, vindt een beter adres bij LinkedIn, een site waarop gebruikers gratis een soort cv kunnen posteren.

Zo kunnen ze op zoek gaan naar andere LinkedIn-leden en hen vervolgens opnemen in hun netwerk van collega's en professionele contacten, maar ook kennissen uit de privékring. De gebruiker kan namen invoeren in de zoekbalk op de site, kan bestaande adressenboeken uit Outlook en andere programma's (ook van webmaildiensten als Hotmail) importeren, of gewoon wachten op uitnodigingen van anderen.

Die contacten maken, vanaf het moment dat ze aan elkaar gelinkt zijn, hun eigen netwerk zichtbaar, zodat beide gebruikers hun voordeel kunnen doen met elkaars netwerk en - via de kennissen die ze al hadden - voorgesteld kunnen worden aan iemand die op professioneel vlak interessant kan zijn. Zo kan iemand die een bedrijfje heeft opgestart via een voormalige klasgenoot of een ex-lief aan een investeerder geraken.

Ook voor het vinden van een job - of u die al dan niet actief zoekt - kan LinkedIn interessant zijn. De headhuntergemeenschap heeft de site immers ontdekt. "Ik zit gemiddeld twee uur per dag op LinkedIn en andere sites in die aard", zegt headhunter Vincent De Meerleer. "Met LinkedIn alleen al heb ik al een vijftiental klanten aan een geschikte kandidaat geholpen. Alles wat je over iemand moet weten is voorhanden. Het is ook een mooie vindplaats geworden voor kandidaten die zelfs niet latent op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, maar toch bijna altijd openstaan voor een goed bod."

Bovendien weet iedereen op LinkedIn waarmee zijn contacten momenteel bezig zijn. "Het is een knap communicatiekanaal, onder meer om veranderingen in je loopbaan aan anderen kenbaar te maken", zegt Bruno Segers, operationeel directeur bij het Kontichse softwarebedrijf Real Software. "Toen ik de overstap maakte naar Real Software (Segers was in een vorig leven algemeen directeur van de Belgische Microsoftvestiging en was een klein jaar lang zelfstandig adviseur, RMe) hoefde ik het maar in mijn LinkedIn-profiel te zetten en iedereen wist het."

LinkedIn werd in 2003 opgericht door de Californische dotcominvesteerder Reid Hoffman, die onder meer ook geld stak in start-ups als Digg, Flickr (voordat het werd verkocht aan Yahoo!) en Facebook. Al snel kreeg het bedrijf een bedrag van 15 miljoen dollar bij elkaar van gevestigde durfkapitalisten als Sequoia Capital en Greylock, de jongens die destijds ook Apple, Google en Yahoo! van de grond hielpen.

Het duurde eventjes voordat LinkedIn bekend werd. Tegen eind 2003 telde de volledige gemeenschap slechts een schamele 85.000 leden. Halfweg 2004 waren dat er 560.000. Begin 2005 waren er al 4,4 miljoen gebruikers komen opdagen. En nu, twee jaar later is het dubbele bereikt: 9 miljoen.

Het plafond is nog niet bereikt, zei Hoffman onlangs in het Amerikaanse zakenblad Business 2.0. "Als elke professioneel een profiel had op LinkedIn zou je jobs, referenties en experts kunnen vinden, alles wat je nodig hebt om je job te doen."

Maar de exponentiële groei en de oversteek naar Europa (ook hier in België is LinkedIn zwaar aan het boomen) legt ook de eerste kinderziektes bloot. Een hoop prominente leden denkt dat het grote aantal gebruikers net de waarde van een professioneel netwerk naar beneden haalt.

"Ik krijg geregeld uitnodigingen om te linken met mensen die ik nog nooit heb gezien", zegt Segers. "Dat devalueert het netwerk, want op den duur krijg je een grote gemeenschap van miljoenen gebruikers die allemaal aan elkaar gelinkt zijn, maar waarvan slechts een minderheid elkaar effectief kent. Op een bepaald moment heeft de LinkedIn-gemeenschap de normale manier van netwerken steeds meer naast zich neergelegd, met name dat je elkaar ooit effectief moet hebben gesproken vooraleer je elkaar een 'contact' kunt noemen."

Linkedln is een knap communicatiekanaal, onder meer om veranderingen in je loopbaan aan anderen kenbaar te maken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234