Zaterdag 03/12/2022

Verschillend en complementair

De psychologische thriller The Negotiator is een van de zeldzame actiefilms die meer om het lijf hebben dan cumulerend geweld en filmsterren die nogmaals hun nummertje opvoeren. Chicago-politieman Danny Roman (Samuel L. Jackson) is een 'gijzelingsonderhandelaar' (hostage negotiator). Hij ziet z'n leven een vreselijke wending nemen wanneer hij beticht wordt van geldverduistering en moord. Om zijn onschuld te bewijzen, neemt hij op zijn beurt enkele gijzelaars en eist Chris Sabian (Kevin Spacey) als zijn negotiator. Wat volgt, is een intrigerend verbaal kat- en muisspel tussen de twee, te vergelijken met wat we in Face Off zagen.

De twee mannen die in deze film de show stelen, zijn acteurs die het zonder glamour en glitter kunnen stellen. Samuel L. Jackson noch Kevin Spacey hebben sterallures. Echte mensen, met hun voeten stevig op de grond, die het 'beroemd zijn' kunnen relativeren. Erkenning betekent voor hen meer dan een Oscar. "Mensen op straat die mij komen zeggen hoezeer ze m'n werk appreciëren, dat het personage dat ik speelde 'echt' is, is het beste compliment."

In The Negotiator zien we deze twee schitterende acteurs in twee prima rollen. Het duo speelt perfect op elkaar in, in hun verschillende en tegelijk complementaire acteerstijlen. De impulsieve, extreme Jackson versus de bedachtzame, intelligente Spacey. Dat wordt ons - een tafel vol met vrouwelijke journalisten (onthaald op respectievelijk 'wat doen jullie me aan' en een veelzeggende glimlach) - meer dan duidelijk tijdens een boeiend vragenuurtje.

Zelf vinden ze het psychologische aspect van hun personage belangrijker dan de pure actie in deze film. Samuel L. Jackson: "Het verhaal heeft veel meer te maken met Danny's dilemma en het oplossen van de moord dan procedures i.v.m. gijzelingsonderhandeling. Ik stak meer tijd in de emotionele context van het scenario, het proberen uit te vissen wat ik moet invullen in elke scène. Proberen om te gaan met het feit dat Danny een hele tijd op z'n eentje werkte in het opzetten van z'n 'onderhandelingsstijl' om dan uiteindelijk de actie te forceren. Want plotseling is er iemand aan de andere kant van de deur, een totaal andere persoon - waar hij rekening mee moet houden. We proberen elke nieuwe situatie in de film te zien als een dilemma en niet als iets waar we vooraf al een oplossing voor hadden."

Dilemma's spelen een belangrijke rol in Jacksons leven. Breekpunt in zijn filmcarrière was Jungle Fever (Spike Lee), over de harde realiteit van crackverslaving. Het bekendst is hij voor zijn exuberante karakters in Quentin Tarentino's Pulp Fiction en Jackie Brown. Samuel L. Jackson is zeer rechttoe rechtaan; over zijn eigen drugsverslaving praat hij zonder omwegen. "Ik was gedurende 25 jaar een succesvol druggebruiker. Ik viel er niemand lastig mee, ging geen ruiten kapotslaan... Ik ben een obsessieve persoon: ik kan nu eenmaal niet een beetje van alles doen. Bij mij is het alles of niets. Toch zou ik niemand af- of aanraden om al dan niet te drinken/roken of drugs te gebruiken."

Kevin Spacey is het rustige, complexe type. Een denker, zeer intelligent en tegelijkertijd gevoelig, een gevoeligheid die op het scherm meer dan eens tot uiting komt. Hij praat met veel intensiteit/emotionaliteit over zaken die hem nauw aan het hart liggen. Hij is bijlange niet zo mysterieus als wel eens wordt beweerd: "Met van alles wat je leest, heb ik weinig te maken." Zijn grote doorbraak kwam er met The Usual Suspects (Brian Singer) waarvoor hij in 1995 een Oscar voor de beste mannelijke bijrol kreeg. Spacey praat met plezier over zijn vrije tijd en hobby's. "Ik hou van reizen - mijn favoriete Europese steden zijn Londen, Parijs en Amsterdam -, lopen en hondentraining.

Twee personen met een uiteenlopend karakter. Verschillen die in The Negotiator perfect worden uitgespeeld en voor vurige confrontaties zorgen. Welk aspect van hun personage in The Negotiator vinden ze zelf het interessantst ?

Jackson: "Ik hou het meest van Danny's gevoeligheid. Hij heeft een harde buitenkant, maar daaronder zit een gevoelige mens die pas verliefd is geworden. Op een vrouw van wie hij veel houdt. Een nieuwe emotie voor hem en een stimulans om uit de gevangenis te blijven."

Spacey: "Het is een zeer spannende film. Er zitten veel elementen van het actiegenre in en het is tegelijkertijd een acteursfilm met twee mooie rollen voor Sam en mij. Elke film is keer op keer verschillend. Het is telkens vertrekken voor een nieuwe rit en dat is nu net het leuke eraan. Ik wil dat de kijker dezelfde ervaring heeft als ik had wanneer ik het scenario voor de eerste keer lees."

Deze samenwerking is allesbehalve toevallig. Beide acteurs kennen elkaar al lang en er is een groot wederzijds respect. Daar profiteert hun acteerwerk niet een beetje van. In A Time to Kill hadden ze samen al een kort optreden, The Negotiator betekent voor beiden meer dan 'elkaars tegenspeler zijn'. Jackson: "Kevin geeft zoveel. Hij creëert personages die zo driedimensioneel zijn en die, wanneer we op scherm met elkaar geconfronteerd worden, enorm veel energie geven. Er is een constante wisselwerking tussen ons, die op verschillende niveaus in de film tot uiting komt. We kunnen onszelf heel expressief uitdrukken, een zin, een dialoog extra kleur te geven. Het helpt de scène beter te definiëren voor het publiek. Zo raakt het dichter betrokken bij de personages en bij het verhaal. De kijker begrijpt wat we doen, want hij ziet twee 'echte' mensen."

Hoe ze samen aan deze film begonnen zijn? Spacey: "Beiden waren we heel tevreden met de kleine scène in A Time to Kill. Dat was voor herhaling vatbaar. We keken samen uit naar een mogelijkheid. Tot ik op dit scenario stootte - toen nog een Stallone-film (initieel was de rol van Danny voor Sylvester Stallone). Op een party ontmoette ik Sam. Hij zei: 'Heb je het script van The Negotiator gelezen?' Ik: 'Jawel'. Hij: 'Ga je het doen?' Ik: 'Ik doe het als jij meedoet'. Hij weer: 'Ik doe het als jij het doet'. En ik zei: 'Great'! Moest elke onderhandeling zo vlot verlopen..."

Over naar het theater: het medium waar de twee acteurs hun carrière begonnen. Kevin Spacey. "Ik heb een speciale geschiedenis met Sam, niet enkel persoonlijk maar ook als deel van een 'publiek'. Ik heb hem gedurende vele jaren aan het werk gezien op toneel. We hebben samen audities gedaan in New York. Samen met acteurs als Frances McDormand, Kevin Bacon... vormden we een groepje en ook nu kunnen we het goed met elkaar vinden. Ik heb Samuel in een aantal theaterstukken aan het werk gezien en hij is ongelofelijk goed. Eén brok dynamiek! Het is net als tennis spelen met een heel goede speler. Je spel wordt alsmaar beter."

Spacey houdt van de klassieken: in de toekomst wil hij zeker een Shakespeare aanpakken. Vorige zomer schitterde hij nog in Londen in de enthousiast onthaalde The Iceman Cometh van O'Neill. Voor Spacey is er geen twijfel: hij verkiest theater boven film. "Negentien jaar werk in theater versus zes in film. Theater is nog altijd een acteursmedium, terwijl film vooral een regisseursmedium is. Soms kan je echt goed acteerwerk doen in film. Het gebeurt dat ik er ondersteboven van ben. Ik weet hoe moeilijk het is om een filmperformance te doen werken. Maar niets gaat boven een toneelstuk opvoeren, elke avond. Het is de meest buitengewone ervaring: ongelofelijk intiem, persoonlijk... Theater is solide, beslissend. Een plaats waar je kan interpreteren, opnieuw kan interpreteren, vanuit verschillende invalshoeken. Elke avond ben je aan een ander aspect van je spel aan het werken. En je werkt elke avond voor een nieuw, ander publiek.

En dan komt zijn filmcarrière toch weer om de hoek kijken. Een aantal zaken is veranderd: mensen komen naar toneel om mij te zien. Jongelui die nog nooit naar een toneelstuk zijn geweest, komen enkel en alleen omdat ze mij in een film gezien hebben, zitten een vier uur durend O'Neill-theaterstuk uit en zijn daardoor ontroerd en gemotiveerd. Da's tof. Daar voor een stuk mee verantwoordelijk voor zijn, dat geeft een fantastisch gevoel."

De regisseur van The Negotiator is niet meteen een grote naam. Twee langspeelfilms heeft Gary Gray op zijn naam staan: Friday en Set it Off. Daaruit bleek echter al zijn intuïtie om een maximale spanning uit een conflictsituatie te halen. "Gary is a shooter. Hij heeft zijn vinger op de polsslag van een bepaald publiek", aldus Samuel L. Jackson. Kevin Spacey verklaart verder: "De regisseur is belangrijk maar niet in de zin van ervaring. Ik heb al enkele goede ervaringen met jonge regisseurs achter de rug. Gary keeps things moving, dat heb ik afgeleid uit zijn vorige werk. Daarbij hadden we twee weken repetities. Die waren heel interessant en nuttig - de hele ploeg was erbij - en bij nader inzien win je er geld bij. Vaak willen mensen mij waarschuwen als ik met debutanten in zee ga. Mijn repliek is dan deze klassieke Hollywood-anekdote. Een jong scenarioschrijver bij Universal werd door Warner Bros. aangezocht om een film te regisseren. George Raft zou er in acteren. Dat een jonge, onervaren kerel de regisseur was, kon hij niet aanvaarden. Hij stapte op. Tot grote opluchting van de jongeman. Vervolgens gaf de studio de rol aan Humphrey Bogart. De film heette The Maltese Falcon. De regisseur in kwestie John Huston." Als dat geen mooi verhaal is.

Kaat Cleenewerck

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234