Maandag 29/11/2021

VERS BLOED, tijdloze treffers

Eerlijk: u bent voorspelbaar geworden. In de 100 op 1 van Radio 1 is weinig vers bloed te bespeuren. 'Mia' mag natuurlijk het licht blijven zien. En zonder 'Ne me quitte pas' zouden we zelf ook met verlatingsangst kampen. Maar 2015 was net zo goed een heerlijk Belpop-jaar. Om de lijst wat op te frissen, tippen we graag tien dit jaar verschenen, tijdloze treffers.

Balthazar - 'Bunker'

Sierlijke strijkers maken hun entree, dan valt een gortdroge bas en ritselende drum in. Wanneer een koortje rond Jinte Deprez "Don't you know what to say?" vraagt, leggen ze de vinger op de wonde: de kans dat u met uw mond vol tanden luistert naar de tribale kracht van Balthazar is groot. Met zijn onderkoelde samenzang is 'Bunker' zelfs nog nét dat tikkeltje classic-waardiger dan de eerdere hitsingle 'Then What'.

Tourist LeMC - Koning liefde'

Tourist LeMC is dé rijzende ster van 2015. Het alter ego van Johannes Faes maakt grote sier als hiphopper, maar net zo goed als volkszanger en stadstroubadour. Hij bedient kleinkunst en - nog verrassender - het Antwerps dialect van een charmante swag en zwaarmoedigheid. Inmiddels werd 'Koning Liefde' bijna anderhalf miljoen keer bekeken op YouTube. Een classic in de dop, quoi.

Oscar And The Wolf feat. Tsar B - 'Back to Black'

Van Amy Winehouse blijf je met je fikken. Punt uit. Maar wanneer een Wolf zijn klauwen plant in 'Back to Black' en Oscar een Perzisch klanktapijt weeft, wil je die mening nog weleens herzien. Max Colombie en Ozan Bozdag herwerkten de gitzwarte classic van Winehouse als vriendendienst voor regisseur Adil El Arbi in diens langspeelfilm Black. Justine Bourgeus maakt haar opwachting als Tsar B én als prinsesje van Duizend-en-een-nacht. Het resultaat is een sensueel, donker beladen duet.

Bazart - 'Goud'

Pop in de moedertaal blijft een heikele affaire. Maar de Gents-Antwerpse groep Bazart slaagt erin om dromerige popmuziek te brengen, met de bitterzoete afdronk van The National en The Postal Service. Deze door wanhopige liefde overwoekerde single bezit bovendien de spankracht van een euforische hymne. "O, liever snel naar de hel dan traag naar de hemel." Krijg dàt refrein maar eens uit je hoofd.

STUFF. - 'Event Horizon'

Toekomstmuziek draagt zowaar een Belgische stempel. Met beheerste chaos, aan gekte grenzend genie en een instrumentale mix van hiphop, jazz en avant-garde haalde de Gent-werpse groep zelfs een wit voetje bij BBC Radio 1. Waarna de presentator wegdroomde: "This is what I imagine Flying Lotus' band to be like." Deze krolse jazzcats lijken voorlopig nog wat onder de radar door te vliegen, maar het is een kwestie van tijd voor de mainstream deze band dicht tegen zijn gilet zal trekken. En u kan helpen.

Dez Mona - 'Does it Make You, Happy?'

Hoezo, Dez Mona zijn barokke dwarsliggers? Met 'Does it Make You, Happy?' dringt alleen de komma zich wat eigenaardig op. Verder kwamen Gregory Frateur en Nicolas Rombouts nooit dichter bij een pure popsong. Wat ook helpt om tijdloos te klinken: de single is een regelrecht pareltje.

Trixie Whitley - 'Soft Spoken Words'

Alleen al de stem van Trixie Whitley is gezegend met een magie die songs onsterfelijk kan maken. Maar ook het orkest scoort. Je hoort de eerste noten zinderen, een hiphopbeat wordt ingezet en dan ga je finaal onderuit. De Gents-New Yorkse verleidt met zo'n straffe song dat ze onmogelijk binnen de landsgrenzen gekooid kon blijven. Alleen in een tijdloos lijstje mag ze geketend worden.

Lost Frequencies - 'Are You with Me?'

Voor de zomer was Felix De Laet een doodgewone student economie. Vandaag is deze 21-jarige producer en dj mogelijk de rijkste universitair van België. Streaming en singleverkoop leverden hem meer dan 2,2 miljoen euro op. En dat dankzij een Amerikaans countryriedeltje van Easton Corbin dat hij wel leuk vond klinken. De Laet werd de eerste Belg ooit op 1 in Engeland, scoorde een grote hit in een twintigtal andere landen en verdiende zo een dj-visum in heel Europa, Brazilië en Canada.

Selah Sue - 'I Won't Go for More'

'Reason' was een grotere hit, maar Sanne Putseys graaft net iets dieper met 'I Won't Go for More'. Daarin steekt The Queen Beehive uit Leefdaal zichzelf een hart onder de riem. Zingen over angsten en ongelukkig zijn, het voelt ineens minder wurgend aan, wanneer de noten verpakt gaan in een aardig meezingbaar refrein.

Flying Horseman - 'Faithfully Yours'

We zouden een heel eind weg kunnen balken over het veelzijdige vernuft van Bert Dockx, of de bezwerende Afrikaanse grooves in zijn romantische grootstadsblues. Maar soms volstaat het gewoon om te zeggen dat er geen leeftijd staat op de nachtelijke muziek van Flying Horseman. De perfecte troef om naast de sterkhouders van 100 op 1 overeind te blijven.

100 Op 1 wordt morgen uitgezonden op Radio 1

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234