Maandag 14/06/2021

Vernieuwing van Radio 1 werkt

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Toen de nieuwe Radio 1 de ether inging, was de kritiek niet van de lucht. De jongste CIM-cijfers geven de criticasters ongelijk. Het marktaandeel van de zender steeg tussen 18 augustus en 22 december met bijna een procent.

De vernieuwing van Radio 2 was minder succesvol. De grootste zender van Vlaanderen zag zijn marktaandeel met 2,5 procent dalen.

Radio 1 was in handen gevallen van de marketeers. De zender was verkleuterd. En de muziek leek ofwel nergens naar of hoorde op Studio Brussel. Radio een-heidsworst werd er gezegd. Luisterend Vlaanderen sloot de nieuwe Radio 1 in september niet meteen in de armen. Althans zo leek het als je afging op de reacties van criticasters. De laatste CIM-cijfers, gemeten van 18 augustus tot 22 december, tonen nu een ander verhaal. Het marktaandeel van de zender steeg van 7,9 tot 8,8 procent.

"Uit intern onderzoek was al gebleken dat Radio 1 in de lift zat", vertelt netmanager Els Van de Sijpe. "Maar de CIM-cijfers worden volgens een dagboekmethode gemeten en dan speelt de perceptie, die in ons geval niet altijd positief was, voor een groter stuk mee. Het was dus afwachten."

Actieve veertigplusser

De stijging met 1 procent is voor de zender pure winst. Terwijl de luisterduur zo goed als constant bleef, won Radio 1 er 80.000 luisteraars bij. "Het is nog te vroeg om te zeggen waar die nieuwe luisteraars vandaan komen", zegt Van de Sijpe, "maar wellicht hebben we er een aantal gerecupereerd van Radio 2. Er zijn vooral actieve 40-plussers bij gekomen en daarmee bereiken we onze doelgroep. De samenstelling van ons publiek is dus niet echt veranderd." Kortom: de criticasters krijgen lik op stuk? "Ik pleit voor nuance", zegt Van de Sijpe. "Radio is een intimistisch medium. Een zender vernieuwen van de eerste tot de laatste jingle raakt trouwe luisteraars in hun ziel en daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar nu blijkt toch dat het uitgangspunt van onze vernieuwing - nog meer inspelen op de actualiteit - het juiste was."

Dat de recente vernieuwingen op de Vlaamse radio niet altijd succesverhalen zijn, tonen de cijfers van Radio 2. Het marktaandeel van de zender daalde van 31,8 naar 29,3 procent. Volgens netmanager Jan Knudde heeft de daling echter wellicht niet zozeer met de verandering van de zender te maken.

"Vijftigplussers hebben in de meetperiode minder naar de radio geluisterd en aangezien zij een groot deel van onze doelgroep uitmaken, hebben wij dat het hardst gevoeld. Toch zullen we nagaan of de fout ook bij ons, en onze vernieuwing, ligt. Als dat zo zou zijn zullen we er alles aan doen opdat ook de oudere luisteraar zich bij ons thuis blijft voelen."

Winst voor de kleintjes

Q-music blijft met 17,7 procent marktaandeel zo goed als stabiel. Al mocht wellicht meer verwacht worden van een periode waarin grootse acties als 'Win een ruimtereis' gelanceerd werden. Wel wordt de kloof met concurrent Radio Donna groter. Het marktaandeel van Donna is al een tijdje in vrije val en daalt nu opnieuw van 13,3 tot 12,2 procent. De winst is bij deze CIM-meting dus duidelijk voor de 'kleintjes'.

Naast Radio 1 zag ook 4FM zijn marktaandeel met bijna een procent stijgen. Wellicht niet toevallig in de periode waarin de zender nog maar net onderdak had gevonden bij de VMMA en broer werd van zijn voormalige concurrent Q-music. "We zitten niet meer in elkaars vaarwater en dat heeft ons duidelijk goed gedaan", reageert programmadirecteur Bert Geenen. (Sarah Theerlynck)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234