Zondag 29/11/2020

Vernieuwen doe je samen, en liefst buiten de deur

Innoveren: dat doe je er niet even bij. Experimenteren kost tijd, geld en extreem veel doorzettingsvermogen. Veel ideeën beginnen bij wat innovatiehoogleraar Deborah Nas van de TU Delft noemt een idea champion: iemand die bezeten raakt van een idee en alles uit de kast haalt om het tot een succesvol einde te brengen. Alleen: in z'n eentje redt zo iemand het niet. "Er is steun nodig van collega's en van het topmanagement. Als dat er niet is, gaat je idee onder aan andermans to-dolijstje bungelen. Je moet collega's op cruciale posities dus in een vroeg stadium bij je idee betrekken. Of liever nog: zorg dat het idee sámen met hen ontstaat, zodat een teamgevoel ontstaat." Nas noemt het voorbeeld van het kinderzitje dat je tegenwoordig vaak ziet op de stang van herenfietsen. "Bij de brainstorm over nieuwe producten waren zowel ontwikkelaars van Sparta aanwezig, als hun distributeurs. De verkopers zagen dat vrouwen vaak kinderzitjes kochten en de man dan vroeg: heb je ook nog iets voor mij? Een zitje achterop heeft nadelen bij een herenfiets, dan kun je je been er niet meer overheen zwiepen. Zo ontstond een idee waar duidelijk behoefte aan was, en waarbij partijen vanuit allerlei disciplines vanaf het prille begin konden meedenken."

Zodra zo'n ideeënteam is gevormd, is het belangrijk dat het niet continu wordt afgeleid door lopende zaken binnen het bedrijf. Nas: "Ik zie steeds vaker dat bedrijven zo'n ontwikkelteam zelfs op een andere locatie onderbrengen. Het is dan alleen wel zaak om precies op het juiste moment de rest van de organisatie er weer bij te betrekken. Doe je het te vroeg, dan gaat iedereen zich ermee bemoeien en kan het alsnog stranden. Maar doe je het te laat, dan groeit het risico dat de rest van de organisatie zich niet meer betrokken voelt. Misschien dat ze zelfs wel afgunst voelen: o ja, dat is dat speciale team met hun speciale project."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234