Vrijdag 15/11/2019

Verlieslatend én zorgeloos zijn: Maasmechelen Village kan dat

Beeld Bob Van Mol

Voor het zeventiende jaar op rij kleurt de jaarrekening van Maasmechelen Village rood. In en rond het Limburgse outletdorp begrijpt niemand dat. ‘Dit is echt een boekhoudkundig verhaal.’

JOY. Drie levensgrote letters op het centrale pad dat langs de designerboetieks van Maasmechelen Village leidt schreeuwen om vreugde. Maar wie de jongste jaarrekening van de onderneming bekijkt, voelt weinig blijdschap. In 2018 werd 12 miljoen euro aan schulden opgetekend. En dat blijkt geen eenmalige tegenslag. De onderneming schrijft al sinds haar oprichting in 2001 rode cijfers. Het totale verlies bedraagt nu 271 miljoen euro.

De mensen die op woensdagnamiddag in het outletdorp rondlopen schrikken een beetje als ze over die rode cijfers horen. “Het is niet dat je hier veel ziet van die verliezen”, zegt Giel Schorpion (20), tijdens zijn zoektocht naar een winterjas. “Het wordt hier toch mooi onderhouden, er is amper leegstand.”

Wat Schorpion en zijn gezelschap wel opvalt, is hoe weinig mensen er zijn. Een koppel vijftigers uit Alken valt hen bij. “Daar, in die grote schoenenwinkel, stonden wij net helemaal alleen. We zeiden tegen elkaar: dat moet nogal geld kosten, om zo’n zaak te verwarmen en die verkoopsters daar een hele dag te laten staan.”

De eigenaars van Maasmechelen Village zijn niet bezorgd. Integendeel, David Winkels, Europees directeur van moederbedrijf Value Retail, zei eerder al trots te zijn om “de achttiende verjaardag te vieren met stijgende omzetten”. 

Volgens Winkels, die echter niet wil reageren op vragen van De Morgen en naar eerdere uitspraken verwijst, zijn de 271 miljoen euro ‘intercompany’ schulden die aan het moederbedrijf moeten worden terugbetaald. “Zolang de aandeelhouders blijven geloven in Maasmechelen is er geen vuiltje aan de lucht. En dat is zo, meer dan ooit.” In het verleden verwees Winkels al naar de ‘valse start’ in 2001, toen er geen zondagsopeningen mogelijk waren, terwijl die tot 35 procent van de weekomzet kunnen maken. Er wordt ook geregeld verwezen naar de tijd die het kost om mensen naar ‘the middle of nowhere’ te lokken. 

De cijfers van Maasmechelen Village alleen geven een vertekend beeld, vindt ook een aantal verkopers in het dorp, die niet met hun naam in de krant willen. Zelf merken ze namelijk niets van de negatieve balans. “Mijn loon wordt netjes gestort”, zegt een verkoper. Een andere: “Wij kijken alleen naar onze eigen winkel en die draait goed.” 

Een aantal bezoekers ziet niettemin ruimte voor verbetering. Steven De Vadder (43) uit Keerbergen denkt aan de vele horeca die je in een outlet als La Vallee Village in Parijs vindt. Monia Almazroui (42) verwacht een groter aanbod aan merken. “Ik mis Fendi”, zegt ze, terwijl ze het kopje aait van haar hond die luistert naar de naam van haar favoriete Italiaanse modehuis.

Wie in ‘de Village’ rondloopt, waant zich vanwege de identieke, pastelkleurige gebouwen, perfect onderhouden paden en buxushaagjes een beetje in Disneyland. De jaarrekeningen doen retailexpert Gino Van Ossel daar ook aan denken. “Disneyland heeft ook jarenlang grote verliezen gemaakt.” Van Ossel noemt dat logisch. Bij ondernemingen die grote bedragen in vastgoed investeren verwacht je de eerste jaren geen winst. “Maar achttien jaar lang rode cijfers, dat lijkt me niet binnen een strategie te passen.” 

Collega-expert Jorg Snoeck van vakblad RetailDetail is minder voorzichtig. Hij gelooft niet dat het outletdorp nog een lang leven beschoren is. “Waarom zouden ze volgend jaar ineens wel winst maken? De retailsector staat erg onder druk.” De consument shopt ook vaker online. “In een gelijkaardige outlet in Valencia is me het gevolg van onlineshoppen pijnlijk duidelijk geworden. De vele lege vitrines zijn dichtgeplakt met Amazon-reclame.”

Een Maasmechelen zonder ‘Village’ zou een vreselijk scenario zijn, zegt burgemeester Raf Terwingen (CD&V). Maar ondanks de jaarrekeningen denkt hij daar niet aan. In de praktijk ziet hij vooral een hoge tewerkstelling en een steeds vollere parking. “Dit is toch echt een boekhoudkundig verhaal.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234