Woensdag 28/10/2020

Verlangen zonder ziel

Mooie beelden, getalenteerde acteurs, een schrijnend liefdesverhaal: met zulke ingrediënten zou je een geslaagde film moeten kunnen maken. Zou, want deze Cold Mountain is niet wat het had kunnen worden, ook al lijkt Anthony Minghella als regisseur alle troeven in handen te hebben.

'Wat zou ik doen als ik in die situatie zat?' Vanaf het moment dat je als kijker jezelf die vraag stelt, zit de film goed. Je vergeet dat je in een zaal zit, je leeft en voelt mee met de personages. Als het verhaal weet te boeien, ook al speelt het zich af op een plek die je niet kent, in een situatie die je niet kent, dan is het goed.

De plaats is het Amerikaanse plekje Cold Mountain, de tijd 1860. De verfilming van de gelijknamige roman van de Amerikaanse auteur Charles Frazier speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Drie levens staan op de voorgrond. Dat van de zwijgzame soldaat Inman (Jude Law) die deserteert om bij zijn geliefde Ada te kunnen zijn. Hij vecht zich een weg door het land, onderweg botsend op onverwachte vriendschappen en gruwelijke vijanden. Intussen heeft Ada (Nicole Kidman) het ook niet gemakkelijk. Opgevoed als een keurig burgermeisje staat ze plots voor de taak om haar vaders boerderij te runnen en zelfs te redden. Op het moment dat ze alles dreigt te verliezen, krijgt ze hulp van de doortastende boerendochter Ruby (Renée Zellweger), die haar leert om te gaan met de natuur en zichzelf. Cold Mountain gaat over verlangen. Naar liefde, naar een thuis, naar vrede. Dat dit verlangen wordt verbeeld in een tijd waarin grote passie werd beleefd door het uitwisselen van beleefdheden en het werpen van een snelle blozende blik, doet al geen goed aan het spektakel. Als de rode draad dan ook nog eens een verhaal is van twee geliefden die elkaar bijna niet te zien krijgen, dan wordt het wel erg moeilijk om de vonken van het scherm te laten springen. Slechts één kans krijgen de twee voordat Inman ten oorlog moet trekken. Die ene passionele kus zou voldoende moeten zijn om de kijker te laten hopen dat ze elkaar snel terug zien. Jammer genoeg is het een gemiste kans: Kidman en Law zijn ongeloofwaardig in hun onbeholpen liefkozing en meteen is de magie van het verhaal verbroken. Het kan de kijker geen moer schelen of die twee elkaar terugzien of niet. Het liefdesdrama valt als een kaartenhuis in elkaar. Wat rest is het relaas, de persoonlijke weg die de twee afleggen voordat ze elkaar opnieuw in de armen mogen sluiten.

Die persoonlijke weg blijkt interessanter dan verwacht. Inman ontmoet enkele vreemde figuren, zoals een geile dominee (Philip Seymour Hoffman) en een arme, maar edelmoedige jonge moeder (Natalie Portman). Hoewel hun rollen te klein zijn om de film een nieuwe wending te geven, vertolken ze hun scènes met de passie die de twee hoofdrolspelers ontberen.

Passie legt ook Renée Zellweger aan de dag. Deze actrice werd trouwens als enige van de cast genomineerd voor een Oscar, wat ietwat overdreven is. Ook zij heeft al beter gespeeld, maar we hebben het hier over een film die gemáákt is om Oscars te scoren, en Zellweger is de beste acteur van het trio. De manier waarop ze dat engelengezicht van haar in een humorloze grijns houdt terwijl ze een duivelse haan de nek omdraait, zorgt trouwens voor een van de (zeldzame) onvergetelijke scènes uit de film.

Ook onvergetelijk is de manier waarop Anthony Minghella de oorlog in beeld brengt. Van heel nabij - je gaat als het ware met het stekende mes mee naar binnen - toont hij de angst van de soldaten en de gruwel van de dood. Hollywood wilde een liefdesdrama maken en kwam uit bij een anti-oorlogsfilm. Misschien per ongeluk, maar het verdient wel een eervolle vermelding.

Verder valt er over Cold Mountain niet erg veel te zeggen. Ondanks de mooie gezichten van Nicole Kidman, die er in elk frame oogverblindend uitziet, en Jude Law, en ondanks het perfect geoefende zangerige zuiderse dialect en de prachtige fotografie, mist Cold Mountain een ziel. De film is, euh, koud. Hij betrekt de kijker niet in het verhaal, en dat is toch een voorwaarde waaraan een goede film moet voldoen. Dat het boek goed is, daar twijfelen we niet aan. Een mens krijgt niet zomaar de National Book Award toegekend. We raden u aan het te lezen, het is naar verluidt erg meeslepend. U zult bijvoorbeeld hopen dat Inman en Ada elkaar terugvinden.

Cathérine Ongenae

Het kan de kijker geen moer schelen of de twee verliefden elkaar terugzien of niet

HH

VERTOLKING Nicole Kidman, Jude Law, Renée Zellweger, Nathalie Portman, Philip Seymour Hoffman REGIE Anthony Minghella GENRE historisch drama LAND VS SPEELDUUR155 minuten KORT SAMENGEVAT

De zwijgzame soldaat Inman moet vechten in de Amerikaanse Burgeroorlog maar deserteert om bij zijn geliefde Ada te kunnen zijn. Op de helse weg terug naar huis (o oorlog, o gruwel) komt hij enkele vreemde figuren tegen. Ada heeft het ondertussen ook niet gemakkelijk. Opgevoed als een keurig burgermeisje moet ze plots haar vaders boerderij van de ondergang zien te redden. Als de nood het hoogst is, krijgt ze hulp van boerendochter Ruby.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234