Donderdag 28/05/2020

Verkoop Stella McCartney-collectie in H&M-filialen lokt stormloop van vrouwen

Laura: 'Ik heb al veel meer gekocht dan ik gepland had. In het echt ziet alles er mooier uit dan op het scherm'

'Zeg nu zelf, zo'n kans kun je toch niet laten liggen?'

'Speciaal een dag congé genomen om met bank- en Visa-kaart naar H&M te trekken. Mijn budget? No limits! Originele Stella-stukken tegen H&M-tarief: welke vrouw kan daaraan weerstaan?' Chantal (52) uit Sint-Genesius-Rode lacht haar zorgvuldig onderhouden tanden bloot. Voor de deur van elk H&M-filiaal verdrongen zich donderdagochtend vrouwen van uiteenlopende pluimage. Hun doelwit? De haute-couturecollectie van de Britse modeontwerpster Stella McCartney die in de keten aan prêt-à-porterprijzen werd verkocht. En hoe.

Brussel

Eigen berichtgeveing

Marjan Justaert

Ongegeneerd past Chantal de volledige collectie, zomaar tussen de winkelrekken. "Ik heb me erop voorzien, zodat ik niet moet aanschuiven voor een pashokje", grijnst de dame. De rij voor die hokjes is intussen aangegroeid tot ruim dertig wachtende vrouwen. Op dat moment is het grootste Brusselse H&M-filiaal nog geen uur open en de halve voorraad uitverkocht.

Brussel-centrum, 9.10 uur. Net als in andere steden die prat gaan op de aanwezigheid van een H&M-vestiging, speelt zich in de hoofdstad een merkwaardig tafereel af. Tientallen vrouwen haasten zich naar een van de H&M's die de veelbelovende Stella-collectie in hun etalage aanprijzen. Hun hakken klakken ongeduldig. "Ik heb zelf een winkel hier om de hoek", ratelt Ellen (23), terwijl ze een oog op de deur gericht houdt. "Op de Adolphe Max-laan. Die zal een uurtje later openen, want zo'n unieke kans kan ik toch moeilijk laten liggen? Stella McCartney is een van mijn favoriete ontwerpers." Ook wie haar niet kent, wil wel eens merkkledij kopen voor een prikje.

9.30 uur. De sleutel wordt omgedraaid. Als een bende op hol geslagen merries galopperen een stuk of vijftig vrouwen de winkel binnen. De stormloop is verbazingwekkend, maar - eerlijk is eerlijk - als de C&A zijn koopjesperiode inluidt, staat de Nieuwstraat nog een pak voller. Een eind verderop verloopt het gestructureerder: in de 'kleine' H&M vinden ruim twaalf dames hun weg naar het Stella-hoekje, dat zich in een mum van tijd omvormt tot een wanordelijke grabbelton. "Voor mij heeft het geen belang of haar naam erop staat of niet", relativeert Nicole (18). "Wat mooi is koop ik, punt."

De 47-jarige Martine was vorig jaar ook al van de partij toen Karl Lagerfeld zijn H&M-collectie afvuurde op het vrouwelijke deel van de wereld. "Toen was er veel meer volk", herinnert ze zich. "En was de collectie na een paar uur helemaal uitverkocht. Vandaag lijkt het mee te vallen, al zijn er heel wat vrouwen die een half dagje verlof hebben aangevraagd." Zoals Laura (30) uit Brussel, die bijna bezwijkt onder de lading kleren in haar armen. Ze had 10 november al maanden op voorhand aangekruist in haar agenda. "Dankzij een advertentie in Elle ben ik naar de website van H&M gesurft en wist ik dus op voorhand wat ik wilde. Maar in het echt ziet alles er veel mooier uit dan op het scherm. Ik heb me dan maar eens laten gaan en ook nog wat T-shirts voorzien voor mijn mama."

10.05 uur. In de kleine H&M stuift Nardy (32) de trappen op. "Ik wil wel praten, hoor", hijgt de jonge moeder, "maar dan tijdens het kiezen. In de H&M van Elsene was alles meteen uitverkocht, je te jure: incroyable! Ik ben dan maar vliegensvlug naar hier gereden, in de hoop dat er nog iets te rapen viel." En weg is ze, de rekken in. Buiten in de Nieuwstraat zijn de zakken van H&M niet te tellen. ook studentes Michelle en Marie-Laure blinken van tevredenheid. "Een jas, kleedje, dat typische Stella-T-shirt zonder mouwen en met ketting, en nog een topje", somt Michelle op. "En daar hebben we maar één les voor moeten spijbelen", lacht haar shoppingpartner. "Valt mee, hé? Maar als Marc Jacobs ooit voor H&M zou ontwerpen, kan iedereen de boom in, dan staan we er ab-so-luut."

Een beetje man houdt zich mijlenver van 'hysterische' toestanden als deze, maar her en der waagt een enkeling zich tussen de massa enthousiaste vrouwen. "Kijk", tonen Nicolas (36) en Julien (20), "we hebben wat sleutelhangers en een stel bloesjes gekocht." De jongens werken in de modewereld. Hun uitgekiende nonchalance past goed bij de Stella-collectie, al dachten we toch dat ze een vrouwengarderobe had ontworpen? "Nee hoor", beweert Julien. "Die bloesjes zijn uniseks." Ook de 33-jarige Nathalie is bezig met mode. Voor haar opleiding moet ze een vragenlijst over de Stella-collectie invullen. "We moeten analyseren in welke mate deze kleren haute couture of prêt-à-porter zijn", aldus de fashionista. "Wat mij betreft is dit rasechte haute couture, al kan ze niet tippen aan Dries Van Noten."

10.32 uur. Kim en Saskia kopen, kopen, kopen. "De truc is", aldus Kim, "om zoveel mogelijk te kopen voordat een ander ermee weg is. Wat bijna niemand weet, is dat je de dingen die je achteraf niet mooi vindt, gewoon kunt terugbrengen. En ja, dan krijg je je geld terug." Dat had ze nu niet moeten zeggen. Want ook al zou een journaliste immer serieus met haar werk moeten bezig zijn, een vrouw blijft een vrouw...

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234