Zaterdag 06/03/2021

Verkoop Jaguar valt fors terug

Het loopt niet goed bij Jaguar. Het prestigieuze merk ziet zijn verkoopcijfers fors naar beneden gaan. Tot eind oktober verkocht Jaguar dit jaar in België welgeteld 1.703 wagens. Vorig jaar stond de teller na tien maanden op 2.095 verkochte wagens. Een daling met 18,8 procent.

Brussel

Eigen berichtgeving

In andere Europese landen ging de verkoop nog forser achteruit. In heel Europa verkocht Jaguar in de eerste tien maanden amper 40.000 wagens, een achteruitgang met 23,7 procent. "De terugval is te wijten aan de late introductie van XJ diesel, terwijl de XK in zijn laatste fase zit en dan loopt de verkoop altijd wat minder", zegt Jan Vroemans, de publicrelationsverantwoordelijke van Jaguar Belgium. Andere factoren voor de terugval zijn de dure pond en de extreme prijzenslag op de Amerikaanse automarkt.

De XJ-reeks is de dure limousine, die bij Jaguar vanaf 120.000 euro de deur uitgaat. De XK-reeks is de verzamelnaam voor de sportwagen waarmee Jaguar faam en roem verwierf.

Analisten in de sector zien nog andere verklaringen voor de dalende verkoopcijfers. De lancering van goedkopere X-reeks heeft het imago van Jaguar aangetast. Een aantal kopers die een jaguar kochten om zo hun extreme rijkdom aan de buitenwereld te tonen, vonden het maar niks dat Jaguar nu ook voor de iets minder gefortuneerde binnen handbereik lag.

Wagens uit de X-reeks die Jaguar vijf jaar geleden lanceerde, gaan reeds voor een bedrag van 30.000 euro over de toonbank.

Vroemans vindt die analyse nergens op slaan. Integendeel. "De verkoop van de X-reeks en de wat duurdere S-reeks zit goed. Sinds we ook dieselversies hebben gelanceerd, vinden we aansluiting bij een groep klanten die we tot dusver niet bereikten en dringen we zelfs door in het segment van de leasewagens. Heel wat leasemaatschappijen zoeken voor topkaders iets anders dan de klassieke topwagens en belanden dan bij Jaguar", zegt hij.

Toch zijn er fouten gemaakt, geeft Vroemans toe. "We hebben in de voorbije jaren te rationeel gecommuniceerd. We hebben te weinig emotie getoond. Daar moet verandering in komen."

Wereldwijd start de autoconstructeur uit de stal van Ford Motor Co. binnenkort een campagne die weer aanknoopt met de oude waarden waar Jaguar voor stond. Boegbeeld van de campagne is acteur William Dafoe. Vroemans: "We willen opnieuw over emoties praten en de waarden waarvoor Jaguar staat beklemtonen: prestige, raffinement, crafmanship, emotie en kracht."

(JCS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234