Dinsdag 07/12/2021

Nieuwe media

Verkocht! Uitgever Bild zet in op digitaal en neemt voor 393 miljoen euro Business Insider over

Screenshot van de website Business Insider Beeld Business Insider
Screenshot van de website Business InsiderBeeld Business Insider

Voor 393 miljoen euro koopt Axel Springer (de Duitse uitgever achter Bild, Die Welt en immoweb) Business Insider, dat 76 miljoen lezers en 325 werknemers telt. Daarmee is het de duurste overname ooit voor een digitaal nieuwsmerk. Waarom leggen de Duitsers zoveel geld op tafel?

Voor The Financial Times moest hij in extremis nog de duimen leggen voor het Japanse Nikkei, maar de Duitse uitgever Axel Springer was niet van plan om zich voor een tweede keer de kaas van het brood te laten eten. En dus zette hij zwaar in om Business Insider te kopen, de website met vooral economisch en zakennieuws. Het digitale platform wordt overgenomen voor 393 miljoen euro. Het vorige record voor een digitaal nieuwsmerk stond op naam van de Huffington Post, dat in 2011 voor 280 miljoen euro door AOL werd overgenomen.

The Financial Times mocht dan al dubbel zo duur zijn, een kleine 400 miljoen voor een zes jaar oude website blijft een pak geld. Maar Axel Springer weet waarom hij dit doet. Groot geworden met kranten als Bild en Die Welt en een resem tijdschriften, gooide Springer enkele jaren geleden het roer volledig om. Digitaal werd er het ordewoord, en de ambitie was om op korte tijd uit te groeien tot een digitale uitgever die op wereldvlak meespeelt.

null Beeld De Morgen
Beeld De Morgen

Digitaal

Daarom werden enkele topmensen een jaar lang naar Silicon Valley gestuurd om aan den lijve te ondervinden wat innoveren en transformeren betekent, terwijl tegelijkertijd een resem regionale kranten en tijdschriften afgestoot werden. Daarom zette hij ook een joint venture op met Politico om een Europese spin-off van de Amerikaanse politieke website te maken. Daarom investeerde Axel Springer samen met de New York Times 3 miljoen euro in Blendle, de digitale nieuwskiosk van de twee Nederlandse ondernemers Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn, waar je krantenartikels per stuk kunt kopen. En daarom neemt Springer nu Business Insider over.

Zo investeerde het bedrijf de voorbije jaren nog in vele andere digitale bedrijven en start-ups, waaronder ook in het Belgische Immoweb. Met resultaat: Axel Springer is nu al het grootste digitale mediabedrijf in Europa. 62 procent van zijn inkomsten komen nu al uit digitale media.

Roddelkantje

Business Insider, dat in 2009 opgericht werd door ex-bankier Henry Blodget als opvolger van Clusterstock en Silicon Alley Insider, trekt met zijn negen internationale sites wereldwijd een groot publiek aan met zijn nieuws en verhalen over de zakenwereld, Wall Street en technologiebedrijven, af en toe ook met een roddelkantje aan.

Recente cijfers over de site zijn niet bekend. In 2013 bedroegen de inkomsten ongeveer 18 miljoen euro en in 2014 zouden die volgens Blodget met 70 procent gestegen zijn. De inkomsten komen uit gesponsorde artikels, events en abonnementen op onderzoeksdata. Naar eigen zeggen is de site nu al winstgevend, al wordt dat ook betwist.

De toekomst

Winstgevend of niet, Axel Springer haalt met Business Insider vooral de toekomst binnen. Als start-up is het vrij normaal dat de site nog rode cijfers optekent, maar de verwachting is dat dat snel zal veranderen. Daarom ook zijn zulke sites begeerd goed voor traditionele mediabedrijven, die nog steeds worstelen met de overgang van analoog naar digitaal. En die mediabedrijven hebben daar dus heel veel geld voor over.

NBCUniversal pompte vorige maand nog 180 miljoen euro in Buzzfeed, bekend van zijn lijstjes en ondertussen ook serieuze journalistiek. Een week daarvoor had hetzelfde Amerikaanse mediabedrijf ook al 180 miljoen euro geïnvesteerd in Vox Media, nog zo'n populaire start-up met enkele goeddraaiende nieuwssites. Vice, wellicht het meest aantrekkelijke digitale platform dankzij zijn populariteit bij jongeren, heeft met Fox en A&E Networks enkele grote mediabedrijven als minderheidsaandeelhouder, maar blijft vooralsnog zijn eigen koers varen.

Al heeft dat wellicht ook met de hoge prijs te maken: Vice werd vorig jaar op maar liefst 2,25 miljard euro gewaardeerd, enkele honderden miljoenen euro's meer dan The New York Times en The Washington Post samen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234