Zondag 27/11/2022

Verknipte personages

Wytske Versteeg maakte indruk met haar debuutDe wezenlozen(2012), een roman over een gehandicapt meisje. Het boek haalde de tiplijst van de AKO Literatuurprijs. Het is onwaarschijnlijk dat ook haar tweede roman daarop zal terechtkomen.

InBoyhoort een moeder dat haar verdwenen adoptiezoon dood is. Het lijkt op zelfmoord, maar die gedachte vindt zij onacceptabel. Wanneer Boys klasgenoten de dramadocente als schuldige aanwijzen, gaat de moeder naar haar op zoek. Zij is van schaamte naar Bulgarije vertrokken. Onder valse voorwendselen trekt de moeder nu bij haar in, met als heimelijk doel haar te vermoorden.

Wat gaat er mis? Vanaf pagina één draagt de vertelster, de moeder, een deken van lood. Dat is zeer begrijpelijk. WieTonioheeft gelezen, snapt wat er door een ouder gaat die een kind verliest. Maar de moeder blijkt van nature donker en mat. Ze is psychiater en kijkt minzaam op anderen neer. Ze kan geen kinderen krijgen. Dat is dramatisch. Gek genoeg onderzoekt ze het scala aan mogelijkheden niet (ivf, draagmoeders, etc), ze adopteert een kind uit Afrika. Nou, wens vervuld, zou je denken. Nee. Ze wil heel onvolwassen ergens bij horen, is buitenstaander tussen de schoolmoeders, voelt zich ongemakkelijk bij haar kind. Waarom? Geen idee. Maar het verdriet om Boy lijkt daardoor kunstmatig.

Dan de zoon. Al na 30 pagina's begrijp je dat hij verknipt is, dat hij de sociale codes niet kent en buiten de groep valt. Net als de moeder. Het ligt voor de hand dat het enige bruine kind in een klas wordt getest.

Vervolgens is daar de dramadocente. Haar toon is zo mogelijk nog droever. Haar echte problemen blijven vaag, al is snel duidelijk dat ze een onverantwoorde, geschifte lerares was. Drie extreem gemankeerde personages in één boek, dat is veel.

Het is niet het donkere wat deze roman onverdraaglijk en saai maakt, het is de fletsheid ervan: het grijze, het vage. Het gebrek aan intensiteit. De roman blijft daardoor een experiment. Of een karikatuur, omdat je zoveel ziet aankomen. Zoveel is uitvergroot zonder te verontrusten. Een tandje minder had het boek subtiliteit en geloofwaardigheid gegeven, zodat Versteegs beheerste stijl tot zijn recht was gekomen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234