Woensdag 05/08/2020

Vliegroutes

"Verkiezingsdolle Fremault" eist dat vliegroutes verlegd worden naar Vlaamse Rand

Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) legt de vliegroutes weer op tafel.Beeld BELGAIMAGE

Brussel dreigt met dwangsommen van 100.000 euro per week als federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) de vliegroutes boven Brussel niet meteen aanpast. Het mag duidelijk zijn: de kieskoorts in Brussel stijgt.

Daar zijn de vliegroutes weer. Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) gooit het dossier opnieuw op tafel. Uit een studie van de ULB die ze bestelde, blijkt immers dat tussen 6 en 7 uur 's ochtends 75 procent van de vluchten boven de Kanaalroute de Brusselse geluidsnormen overtreedt, zo schrijft De Tijd.

Sinds het Brussels Gewest een jaar geleden de strengere geluidsnormen invoerde, zijn er al 2.680 overtredingen vastgesteld. Het gaat om 1.756 inbreuken tussen 23 en 7 uur, een verdubbeling tegenover 2016, en 924 inbreuken overdag, een verzevenvoudiging. De studie stelt voor om de vluchten overdag te verschuiven van de Kanaalroute (boven Brussel) naar de Ringroute (boven de Vlaamse Rand). Fremault eist dat Bellot de vliegroutes direct in die zin aanpast. Doet hij dat niet, dan stapt ze naar de rechter en vraagt ze een dwangsom van 100.000 euro per week.

De Vlaamse partijen zien zo'n aanpassing echter niet zitten. Dat zou extra overlast voor de Vlaamse Rand betekenen. "De Ringroute wordt nu al veel meer gebruikt dan de Kanaalroute", zegt N-VA-Kamerlid Bert Wollants. "Maar blijkbaar is dat niet genoeg voor mevrouw Fremault. Zij wil zo veel mogelijk vluchten weghalen boven Brussel en alles concentreren boven Vlaanderen. Daar zullen wij ons tegen verzetten."

Volgens Bellot wil Fremault het probleem gewoon verplaatsen, maar is dat geen structurele oplossing. "Beslissingen moeten genomen worden op basis van een neutrale en onafhankelijke effectenstudie", klinkt het op zijn kabinet. Bellot kreeg van de rechter tot juli 2018 de tijd om met zo'n impactstudie te komen.

Fremault wil echter niet zolang wachten. "We moeten toch niet wachten op die impactstudie om de vliegroutes te wijzigen? Minister Bellot heeft nog geen enkele vooruitgang geboekt in dit dossier. Waarom weigert hij om iets te doen?"

Niet au sérieux

De vrees bestaat dat Fremault het huidige compromis, waarbij de Brusselse boetes wel worden uitgeschreven maar niet worden geïnd, opblaast. En dan riskeren luchtvaartmaatschappijen boetes tussen de 625 en 62.500 euro per overtreding, afhankelijk van het tijdstip en de zwaarte van de inbreuk. Toch lijken zij zich niet meteen zorgen te maken. "Dit zijn boetes die we niet helemaal au sérieux nemen omdat ze eenzijdig worden opgelegd", zegt Piet Demeyere, woordvoerder van Tui. Volgens hem is er een politieke oplossing nodig. De verschillende partijen zouden aan tafel moeten gaan zitten en met een vliegwet komen die breed gedragen wordt. "Mochten we tegen zo'n wet zondigen, dan zouden we de boetes kunnen begrijpen, maar dit is vooral symboliek waar we niet van wakker liggen."

Fremault voert de druk dan wel op, toch is de kans klein dat er voor de verkiezingen iets verandert aan de vliegroutes. Bellot stelde vorig jaar in de schoot van de federale regering een pakket maatregelen voor, maar dat werd door zijn eigen partij getorpedeerd. De MR staat niet toe dat Bellot deze legislatuur nog iets wijzigt aan de vliegroutes. Dat heeft alles met electorale motieven te maken: de Franstalige liberalen willen hun Brusselse achterban niet tegen de haren instrijken, maar evenmin de Vlaamse coalitiepartners schofferen. Fremaults demarche moet dan ook gezien worden als puur electoraal spierballengerol: ze wil tonen wie de beste Brusselaar is. En dat zal niet voor het laatst zijn in de aanloop naar de verkiezingen van 2018 en 2019. 

"Blijkbaar zijn alweer alle middelen goed voor een verkiezingsdolle Fremault om de toekomst van tienduizenden jobs op het spel te zetten in de hoop er eentje te redden: die van haarzelf", besluit Wollants.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234