Maandag 25/10/2021

Verkeerschaos in Brusselse straten

Wie naar Brussel pendelt, heeft het allicht al gemerkt. Sint-Joost test een nieuw mobiliteitsplan uit en in Brussel-stad is de eerste zone-30 in werking getreden. De twee plannen hebben één ding gemeen: de chaos bij de invoering was zo groot dat automobilisten massaal de verkeersborden negeerden. 'Het bewijst dat lokale ingrepen weinig zin hebben zolang het aantal auto's in het hele gewest niet vermindert', vindt de Brusselse stadsvereniging Bral.

Brussel

Eigen berichtgeving

Kris Hendrickx

'Het valt allemaal wel mee", sust Pierre Bruylandt, informatieambtenaar van Sint-Joost. "Misschien negeert een op de vijf chauffeurs de eenrichtingsborden. Dat betekent dat er nog altijd vier op de vijf zijn die de verkeerscode respecteren." In een gemeente waar nogal wat straten een 800-tal auto's per uur slikt, kan 20 procent tegenrichtingrijders echter wel tellen. De verkeerszondaars maken van hun inbreuk ook een berekende gok, merkte Bruylandt. "Hoe korter de eenrichtingsstraat, hoe vlugger een sprintje in de omgekeerde richting wordt gewaagd."

Aan de overkant van de kleine ring, in de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk (rond de Congresstraat) heerste tot vorige vrijdag nog grotere chaos. De invoering van de eerste zone-30 binnen de vijfhoek blijkt er allesbehalve het verhoopte effect te hebben. In plaats van het verkeer uit de wijk te houden, blijkt de ingewikkelde signalisatie de automobilisten juist gevangen te houden in een wijk waar ze de weg verliezen. Chauffeurs die anders door de Congresstraat de wijk doorkruisen, vonden vorige week plots geen uitgang meer en besloten dan maar tegen de toegelaten richting te ontsnappen uit de zone-30.

In beide gevallen lijken de mobiliteitsplannen van gemeentebesturen tegen hun grenzen aan te stoten. Wat is immers de waarde van een verkeerscode als die massaal wordt geboycot door de weggebruikers? De twee gemeenten proberen de cowboypraktijken op hun eigen manier te bestrijden. In Brussel werd de Congresstraat opnieuw geopend. "De zone-30 moest het doorgaand verkeer uit de wijk houden, maar de druk van het autoverkeer was te groot", analyseert burgemeester Freddy Thielemans (PS), die ook laat uitschijnen dat hij nooit een groot voorstander is geweest van een radicale zone-30 (dat meer als een groen initiatief wordt gezien). Amper een week na de opening van de zone liet hij de wijk dan maar opnieuw doorkruisen.

In Sint-Joost hoopt men dat de automobilisten die nu nog radeloos in de tegenrichting rijden uiteindelijk zullen kiezen voor de grote verkeersassen Rogierlaan en Leuvensesteenweg, die het doorgaand verkeer door de gemeente moeten opvangen. Dat die assen nu al erg vol zitten maakt deel uit van de filosofie van het mobiliteitsplan. "Uiteindelijk willen we automobilisten overtuigen om op het openbaar vervoer over te stappen", vertelt Bruylandt. "Zolang er vlot gereden wordt op die grote assen, lijkt dat niet te lukken." In het Brusselse centrum wordt op de centrale lanen een gelijkaardige strategie gehanteerd. Vanaf 2007 worden de twee keer twee rijstroken op de Lemonnier-, Anspach- en Adolphe Maxlaan geleidelijk teruggebracht tot twee keer één rijstrook. Even de vijfhoek doorkruisen met de auto wordt dan een pak lastiger.

Bij stadsvereniging Bral, de Brusselse tegenhanger van de Bond Beter Leefmilieu, wijzen ze vooral op het gebrek aan aanpak op gewestniveau. "De miserie komt vooral voort uit het feit dat goedbedoelde lokale ingrepen niet passen in een globale aanpak. Aan de grootte van de verkeersstromen wordt totnogtoe niet geraakt. Een zone-30 kan een goed idee zijn, maar de auto's die je hier op één plaats tegenhoudt zoeken nu gewoon een andere weg." Bral ziet vooral heil in een globaal plan om de verkeersdruk in Brussel te verminderen. "Daartoe behoren een echt parkeerbeleid en de uitbouw van het gewestelijke expresnet en het aantrekken van nieuwe bewoners naar de stad. Maar ook een intelligente vorm van rekeningrijden moet hier mogelijk zijn. Rijden in de spits zou bijvoorbeeld extra duur kunnen worden."

Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) wil de autodruk op Brussel vooral verminderen door een rigoureus parkeerbeleid. Hoge parkeerprijzen in het centrum, doorgedreven controles en een beperkt aantal plaatsen moeten het aantal auto's drastisch beperken. Het gewestelijke parkeerbeleid zou in de loop van 2006 in werking moeten treden en Smet maakt zich sterk dat ook de Brusselse gemeenten het nut van die aanpak steeds meer inzien. "Maar ook het verbeteren van het openbaar vervoer en het promoten van de fiets moet de auto terugdringen", vindt Smet. "Elke dag gebeuren in Brussel 350.000 verplaatsingen van minder dan 5 kilometer met de wagen. Er is dus groeimarge genoeg voor de fiets."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234