Maandag 23/05/2022

Verjongd Ketnet werpt al vruchten af

Met de herfstvakantie in het vooruitzicht wil Ketnet door het voortzetten van de strakke horizontale programmering zijn versterkte positie als kinder- en jeugdnet consolideren. Door zich voortaan consequent op vier- tot twaalfjarigen te richten nam het marktaandeel bij deze doelgroep met enkele procenten toe. Hoewel netmanager Peter Suetens waarschuwt voor de statistische relevantie van deze cijfers, is de VRT bijzonder tevreden met de resultaten van de 'heroriëntering'.

Bij de start van Ketnet in december 1997 had het kinder- en jeugdnet van de publieke omroep nog de ambitie om ook kinderen ouder dan twaalf jaar te bereiken. In de opbouw van het programmaschema werd vanaf 18 uur, onder meer met het infomagazine Studio.Ket, naar de gunst van de pubers gehengeld. Tevergeefs, zo bleek. Onder de twintig best bekeken televisieprogramma's van twaalf- tot zestienjarigen bevond zich geen enkel Ketnet-programma.

De VRT besliste dit najaar Ketnet resoluut op kinderen jonger dan twaalf jaar af te stemmen. "Hoewel de concurrentie met De Kotmadam en The Simpsons heel wat jonge kijkers kon lokken, is Ketnet er toch in geslaagd ruim 3 procent meer kinderen jonger dan twaalf jaar te verleiden in vergelijking met vorig jaar", zegt Suetens. "Hiermee bevestigen we het succes van de afgelopen zomer, toen het marktaandeel voor onze doelgroep met meer dan 10 procent steeg."

Het geheim achter dit succes is volgens de netmanager voornamelijk te danken aan de consequente keuze voor kinderprogramma's. "De jongere kijkers worden sinds de herschikking minder afgeschrikt door programma's die niet voor hen bedoeld zijn." Minstens even belangrijk zijn de vaste afspraken die Ketnet elke dag op hetzelfde uur met de jongeren maakt.

Speerpunten van de jeugdzender zijn de drie dagelijkse blokjes van het informatieve programma Mijn Gedacht! en twintig nieuwe afleveringen van de jongerensitcom W817. Door mondige kinderen in Mijn Gedacht! over een actueel onderwerp te laten discussiëren heeft Ketnet volgens Suetens de geschikte formule gevonden om de doelgroep te informeren. En hoewel het verschrikkelijk duur is om een comedy voor kinderen te maken, blijft de publieke omroep fors investeren in W817.

"Met het huidige budget zitten we tot op het tandvlees, maar we kiezen er bewust voor om een frisse en originele jongerenzender te blijven die meer wil brengen dan aangekochte producties", verzekert Suetens. "Iedereen vergeet dat een reeks als FC De Kampioenen productioneel evenveel kost als W817. Maar omdat de doelgroep veel kleiner is, blijft het knokken om dergelijke projecten te behouden." W817 is volgens de netmanager een ondergewaardeerde komische reeks die bovendien bij volwassenen te weinig bekend is.

Coproducties zoals het wetenschappelijke jongerenprogramma Groot Licht zijn misschien een oplossing om uit deze budgettaire wurggreep te geraken. Ketnet herhaalt deze winter nog eens de eerste reeks, en voegt daar vervolgens 26 nieuwe afleveringen aan toe. Het succes van Groot Licht is volgens Suetens vooral te danken aan de unieke combinatie tussen humor en wetenschap, waardoor het er als één van de weinige programma's in slaagt kinderen iets bij te leren door ze te laten lachen.

Om opnieuw aan te knopen met de traditie die de publieke omroep opbouwde met poppenprogramma's als Liegebeest en Carlos & Co werkt het productiebedrijf Duffelcoat volop aan de Grote Boze Wolf Show, die vanaf januari op zondagvoormiddag na Samson op Ketnet uitgezonden zal worden. Studio 100 maakt een tweede reeks van het kleuterprogramma Wizzy & Woppy, dat intussen tijdelijk afgelost wordt door Lars de kleine ijsbeer, Dag Sinterklaas en Naar Timboektoe. (KDM)

Jeugdnet mikt ook in de winter op kinderen jonger dan twaalf jaar

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234