Zaterdag 04/12/2021

Video

"Verhoog snelheidslimiet tot 130 km/uur in heel Europa"

null Beeld vmma
Beeld vmma

Mobiliteitsorganisatie Touring stelt voor om de snelheidslimiet in alle Europese landen gelijk te stellen op 130 kilometer per uur. "Het zou een goede zaak zijn om de snelheidslimiet te uniformiseren in heel Europa, voor de duidelijkheid voor de consument."

Chauffeurs die vanuit Frankrijk of Nederland ons land binnenrijden, zien aan de grens een bord dat er in België een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur geldt op onze snelwegen. Maar het makkelijker te maken voor bestuurders, stelt Touring voor de maximumsnelheid in heel Europa gelijk te stellen. Dat zou betekenen dat de limiet in ons land wordt opgetrokken.

"Het zou een goede zaak zijn om de snelheidslimiet te uniformiseren in heel Europa, voor de duidelijkheid voor de consument", zegt woordvoerder Danny Smagghe daarover aan VTM NIEUWS. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte in het verleden al duidelijk dat hij geen voorstander is van een hogere maximumsnelheid omwille van het risico op nog meer verkeersdoden.

Een op de tien hardrijders is buitenlander

Nog vandaag blijkt uit cijfers van de federale politie dat in 2016 exact 281.320 bestuurders met een buitenlandse nummerplaat op onze wegen geflitst zijn. Daarmee is een op de tien betrapte hardrijders een buitenlander.

De Fransen staan bovenaan het klassement: zij rijden 35 procent van alle buitenlandse snelheidsboetes, of net geen 100.000, bij elkaar. Zij worden gevolgd door de Nederlanders (97.500 boetes), de Duitsers (32.300), Luxemburgers (30.400) en Polen (6.400).

Volgens BIVV-woordvoerder Benoit Godart moeten die cijfers niet verbazen. "Dat zijn allemaal landen waar de maximumsnelheid bij droog weer op 130 kilometer per uur of meer ligt." De woordvoerder sluit ook niet uit dat buitenlandse bestuurders het gedrag van de Belgische chauffeurs imiteren.Die boetes moeten de staatskas 14 miljoen euro opbrengen. "Maar dan moeten de overtreders wel betalen, en dat gebeurt onvoldoende", merkt Danny Smagghe van Touring op.

Het Crossborder-project, dat op 1 juli werd opgestart, moet de inning van verkeersboeters vlotter laten verlopen, ook voor buitenlandse verkeersovertreders. Het project houdt onder meer in dat voorstellen tot minnelijke schikking en bevelen tot betalen automatisch worden verzonden en dat ze voor overtreders uit zeven Europese landen in hun eigen taal worden vertaald.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234