Dinsdag 15/10/2019

Vijf vragen

‘Verhaal de schade op de onruststokers bij Skeyes’

Beeld Photo News

Wie deze zomer met zijn koffers op de luchthaven aankomt, houdt maar beter de adem in. De luchtverkeersleiders bij Skeyes zitten nog steeds op ramkoers met de directie. Het sociaal conflict raakt maar niet opgelost. En met de zomervakantie in aantocht voert de christelijke vakbond ACV-Transcom de druk op. Ook de vakbonden bij Brussels Airlines maken zich ongerust. Daar ligt een besparingsplan van moedermaatschappij Lufthansa op tafel. Maandag vindt bij beide ondernemingen een overlegmoment plaats. Professor Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen, vreest alweer een hete zomer.

Het sociaal conflict bij Skeyes sleept nu al maanden aan. ACV-Transcom verwerpt telkens het moeizaam onderhandelde sociaal akkoord. Wie had gehoopt dat er een oplossing zou zijn tegen de zomervakantie is er aan voor de moeite?

Eddy Van de Voorde: “ACV-Transcom gebruikt de vakantieperiode als extra hefboom. Het is zijn strategie om de druk op de directie op te voeren, en zo zijn eisen voor meer personeel kracht bij te zetten. De vakbond zegt daarbij dat het de vakantie-uittocht niet wil hypothekeren, maar voegt eraan toe dat het elke provocatie van de directie zal gebruiken om hard te reageren. ‘Voor, tijdens of na de verlofperiode.’ Dan kun je er gif op innemen dat we straks geconfronteerd zullen worden met nieuwe acties.” 

Waarom raakt dat conflict niet ontmijnd?

“Omdat de vakbonden in de eerste plaats met zichzelf bezig zijn. Ze bevechten elkaar. Tegen de achtergrond speelt de tanende macht van een organisatie als de Belgische Gilde der Luchtverkeersleiders. Die middeleeuwse beroepsorganisatie zit niet aan de onderhandelingstafel. Ze verzet zich via de bonden. Als ze nu inbindt, heeft ze niets meer te zeggen aan de jongere personeelsleden.”

Hoe raak je hieruit?

“Door hard op te treden. Enkele luchtvaartmaatschappijen stapten naar de kortgedingrechter om dwangsommen te eisen als de dienstverlening van Skeyes nog verstoord zou worden. Laat dat uitvoeren en dien als directie van Skeyes een aanklacht tegen de onruststokers in. Nu leggen ze zonder gevolg het luchtruim plat. De enorme schade die ze berokkenen, moet je op hen verhalen.”

Dan gaat de luchthaven toch dicht?

“Maar nu ook! De voorbije tien jaar is er telkens een hete zomer geweest, met verschillende acties en verstoringen. Tienduizenden reizigers worden gegijzeld, en de luchtvaartmaatschappijen lijden miljoenen euro’s verlies. Wie moedwillig schade berokkent, kan door de rechtbank aangepakt worden om die schade te vergoeden. Welnu, spreek die onruststokers individueel aan. Neen, ik speel niet de man, ik speel de case.”

Bij Brussels Airlines stijgt de onrust ook. Eurowings, de groep waartoe Brussels Airlines behoort, moet besparen. Wat moeten we daarvan verwachten?

“De Duitse eigenaar, Lufthansa, moet ingrijpen bij haar verlieslatende lagekostentak Eurowings. Brussels Airlines behoort wel tot die tak, maar ik denk niet dat er hier meteen grote gevolgen zullen zijn. Eurowings kampt met overcapaciteit in de markt. Het management van Lufthansa wil betere resultaten. Eurowings-topman Thorsten Dirks staat dus onder enorme druk. De kans dat hij naar boven kijkt en naar beneden stampt, is in zo’n geval niet denkbeeldig. Ook al doet Brussels Airlines het zelf goed, we staan in een zwakke positie.”  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234