Vrijdag 23/10/2020

Jobapps

Vergeet jobadvertenties: voortaan swipe je jezelf naar de ideale job

Beeld ANP XTRA

Een paar swipes kunnen een lief opleveren. Zou hetzelfde lukken voor wie een job zoekt? Een groeiend aantal appmakers in Vlaanderen meent van wel en probeert werkzoekenden en werkgevers te matchen.

"Dé ultieme onlinematchmaker voor alle Vlaamse hoogopgeleide starters en hun rekruteerders." Onder die weinig bescheiden baseline wordt eind volgende maand Kazi gelanceerd, een app die pas afgestudeerden een baan moet opleveren. "Dit is dé nieuwe manier van solliciteren", maakt CEO Nikolaas Bellens zich sterk.

Hoewel er al verschillende mobiele applicaties bestaan die vacatures aan geïnteresseerden linken, maakt de man zich sterk dat Kazi uniek is. Het is volgens hem de eerste keer dat er profielen van pas werkzoekenden niet alleen worden samengesteld uit 'harde kenmerken' als opleiding, gewenst salaris en woonwerkverkeer maar ook uit 'zachte kenmerken' als karaktertrekken en drijfveren. Die laatste moeten via vragenlijsten duidelijk worden. "Op die manier willen we mismatches voorkomen."

Bellens wijst naar studies die aantonen hoe vier op de tien hoogopgeleiden binnen de twaalf maanden alweer opnieuw op zoek gaan naar een nieuwe job. "Dat komt dan omdat de bedrijfscultuur niet aansluit bij hun verwachtingen." Voor alle duidelijkheid: ook de werkgevers worden aan vragenlijsten onderworpen.

Jo Caudron.Beeld rv

Eén klik

De matches die Kazi ambieert, proberen ook gelijkaardige apps te bereiken. De laatste maanden duikt de ene na de andere jobapp op. Er is Ploy, er is Swop, er is JobWalkr. Allemaal geloven ze dat ze mensen sneller en effectiever aan een job kunnen helpen. Werkzoekenden moeten niet urenlang scrollen door lijstjes en potentieel interessante vacatures, maar krijgen ze automatisch voorgeschoteld.

Werkgevers van hun kant moeten ook geen stapels aan papieren cv's en motivatiebrieven doorpluizen maar kunnen met een klik hun favoriete of best matchende kandidaat uitnodigen voor een gesprek.

Volgens socialemedia-expert Jo Caudron zijn de apps een logische evolutie. "De klassieke advertenties in de krant zijn ook opgevolgd door hun onlinevarianten. En vervolgens zijn de netwerken via LinkedIn en Facebook opgedoken." Hij denk niet dat de apps deze kanalen zullen vervangen, maar ze zullen wel vacatures van de voorgaande afsnoepen. Tenminste toch als de jonge, aan de smartphone verknochte, generatie toehapt. "Het valt nog af te wachten welke apps aanslaan. Maar sowieso lijken ze mij eerder iets voor de 25-jarige die net een tweede diploma op zak heeft dan voor de pas afgedankte ervaren 56-jarige salesman."

Frank Schelstraete van het headhunterskantoor Schelstraete Delacourt Associates beaamt. Jobapps zijn volgens hem interessant voor wie een reguliere job als arbeider of bediende beoogt. "Voor hogere en meer gespecialiseerde functies werkt dit niet. Daarvoor heb je heel specifieke profielen nodig. Die zijn niet zo talrijk. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat CEO's of mensen met een hoge directiefunctie zich tot dit kanaal wenden."

Eigen ratio en gevoel volgen

"Ik zie niet in voor welk probleem deze apps een oplossing zijn." Arbeidssocioloog Geert Van Hoogtegem ziet de meerwaarde niet. "Ik denk dat er op dit moment wel voldoende manieren bestaan om een job te vinden."

Volgens hem speelt vooral branding. "Eerder dan dat de arbeidsmarkt hiermee gesmeerd wordt, wordt het imago van een bedrijf dat zich via deze nieuwe weg aanbiedt opgesmukt." Wat niet betekent dat het van meet af aan afgebrand moet worden. "Baat het niet, het schaadt ook niet."

De Gentse arbeidsmarkteconoom Stijn Baert volgt hem daarin. "Alle partijen lijken mij potentieel winnend: de maker van de app, de werkzoekende die er zijn profiel post en de werkgever die er gebruikt van maakt." Dat de apps per definitie geld- en tijdbesparend zouden werken, gelooft hij evenwel niet. "Wie werk zoekt, zal dat via verschillende kanalen doen. Stel dat zo'n app aangeeft dat je beter een boekhoudkundige job uitvoert dan een commerciële functie, dan denk ik niet dat iemand daar per se rekening mee houdt. De eigen ratio, de eigen emotie overheerst."

Hoe het Kazi verloopt, moet nog blijken. Op dit moment loopt er nog een test met 400 laatstejaarsstudenten van hogeschool Thomas More en 30 bedrijven, waaronder BNP Paribas Fortis en NMBS. Later deze maand volgt de lanceringscampagne.

Apps, apps, apps

SWOP
In 2014 stelde uitzendbedrijf Accent Jobs SWOP voor, oftewel de Tinder van de arbeidsmarkt. Het concept: vul als werkzoekende je gegevens in, maak een selfie en swipen maar. Wie naar rechts veegt, geeft aan dat hij of zij een job ziet zitten, wie naar links veegt, slaat de vacature over. Bij een match word je binnen de 48 uur gecontacteerd.

PLOY
Ploy is de mobiele app waarmee uitzendgroep Randstad vorige maand uitpakte. Bedoeling is dat werkgevers op deze manier sneller in contact worden gebracht met werknemers die tijdelijk willen bijklussen. Denk aan een horeca-uitbater die tijdens een druk weekend plots om een kok verlegen zit. De betaling gebeurt automatisch. De app zit nu nog in een testfase.

JobWalkr
"De eerste app die je informeert over relevante vacatures bij jou in de buurt." Dat moet JobWalkr worden. De op locatie gebaseerde applicatie komt uit de koker van de Limburgse ondernemer Ronny Webers en maakt gebruik van een aanbod bij VDAB- en interimkantoren. JobWalkr wordt nog uitgetest.

Hi
VDAB denkt op dit moment na over een app voor vluchtelingen die op zoek zijn naar werk. Via Hi zouden ze makkelijker en sneller in contact moeten komen met professionele organisaties, vrijwilligers en werkgevers. In deze fase worden een honderdtal potentiele gebruikers bevraagd over een proof of concept. Na de zomer moet een eerste bèta-versie klaar zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234