Vrijdag 20/05/2022

Vergeet de senior, de nieuwe cultuurconsument heet medior

Trendwatcher Herman Konings: 'Vijftigers en jonge zestigers willen consumeren, ook cultuur'

Vergeet de jeugd en de senioren. Wie zalen wil doen vollopen, moet voortaan programmeren voor 'medioren', zeg maar de vijftigers en jonge zestigers. Ze hebben geld, ze hebben tijd, ze zijn met 1,1 miljoen in Vlaanderen. In een woord: ze zijn de toekomst.

Trendwatcher Herman Konings, die in Antwerpen een 'toekomstonderzoeksbureau' leidt, gaf gisteren tijdens de tweede dag van de cultuurcommunicatie een onderhoudende lezing over populatie en cultuur. Daaruit kwam de groep van 50- tot 65-jarigen als hoogst interessant naar voor. "Dat is de generatie babyboomers die ongegeneerd wil consumeren. Ook cultuur. Ze hebben, in tegenstelling tot 65-plussers, geen oorlog en dus geen schaarste gekend." De medioren zijn volgens Konings een groep met toekomst: "Momenteel is 15 procent van de vijftigers met pensioen. Tegen 2010 zal 70 procent van de babyboomers dat zijn."

Vooraleer de medioren te lijf te gaan kregen de Vlaamse cultuurcommunicatoren wel volgende waarschuwing mee: "De boomers zijn rijk, maar ook verwaand en verwend. Bovendien moet je op affiches of reclamespots niet communiceren met grijze haren en debardeurs. Fifty-somethings voelen zich jong, ze identificeren zich liever met dertig- of veertigjarigen."

In het kielzog van de babyboomers wees Konings aan de hand van studies in Groot-Brittannië, Japan en Italië op de stijgende groep 'nestklevers', 25- tot 30-jarigen die na de studies weer thuis zijn gaan wonen. "Hun was wordt nog door moeder gedaan. Ze hebben dus tijd om naar het theater te gaan."

Hans Waege, intendant van deFilharmonie en socioloog aan de Universiteit Gent, relativeerde overigens de race om de publiekscijfers. "Naakte aantallen zijn niet indrukwekkend", stelde hij. Het juiste publiek bereiken is minstens even belangrijk als veel publiek bereiken, vond hij. Waege spoorde de cultuurcommunicatoren dan ook aan om "publiekscijfers voortaan kwalitatief te interpreteren en te toetsen aan de visie van jouw instelling". BOZAR-directeur en gastheer Paul Dujardin was de dag nochtans begonnen met: "Wij halen dit jaar een miljoen bezoekers." (WD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234