Vrijdag 27/11/2020

Jongeren

Vergeet de millennials, hier zijn de linksters

Beeld Photo News

Na de babyboomers, generatie X en de millennials zit er alweer een gloednieuw generatielabel in de pijplijn. De ‘linksters’, die na 2002 geboren zijn, hebben het predigitale tijdperk overgeslagen en zijn diep geworteld in de technologie.

Wie voor de millenniumwisseling het levenslicht zag, herinnert zich vast nog dat schouderklopjes ooit de norm waren en dat emoties af te lezen waren op iemands gezicht. Likes en emoji zijn echter de werkelijkheid waarmee kinderen nu groot worden, en dat verdient een catchy generatielabel: de ‘linksters’, vanwege de onlosmakelijke link met technologie sinds de geboorte.

Het is de Amerikaanse generatie-experte Maegan Johnson die de term introduceert in haar boek From boomers to linksters. In tegenstelling tot de millennials, geboren in de jaren 80 en 90, hebben de meeste linksters nooit een vaste telefoon gekend. Ze groeien op in veranderende gezinsstructuren en met de realiteit van terreur en klimaatopwarming. Volgens Johnson zullen de linksters het idee van verschillende levensstijlen nog meer leren omarmen.

“Leuk gevonden”, zegt de Nederlandse trendwatcher Jos Ahlers. Hij onderzocht enkele jaren geleden de technologische verstrengeling bij 9.000 jongeren geboren na 1992, onder de noemer ‘generatie Z’. “Het uitgangspunt is in feite hetzelfde: jongeren die volledig gedigitaliseerd zijn. Oudere generaties zijn geboren in een offline wereld, waarrond zich later een online schil is beginnen te vormen. Maar die twee werelden zijn voor de huidige jeugd volledig versmolten. Het woord offline, dat is eigenlijk oudemensentaal.”

Verwend nest

“Mijn oma is net langs geweest, zij snapt echt niets van al die technologie”, lacht Nannoo Rousseau, amper 9 jaar oud en al de trotse eigenaar van een vlogkanaal op YouTube. Als linkster kan hij zich amper voorstellen dat er ooit een wereld bestond zonder internet. “Neen, dat zou ik echt irritant vinden”, zegt hij. Zelfs het begrip ‘buiten spelen’ heeft blijkbaar zijn houdbaarheidsdatum overschreden. “Dat word je na een tijdje toch ook beu?”

Een paar jaar geleden kreeg een kind met een tablet nog de stempel verwend nest, nu is het de normaalste zaak van de wereld. “In mijn klas is er één kind dat geen tablet heeft”, vertelt Nannoo, die moeilijk kan inschatten hoeveel uur hij vastgekluisterd zit aan de vele digitale kanalen. “Het zullen er veel zijn. Ik ga sneller even skypen of een Facebook-bericht sturen dan dat ik het hoekje om loop naar een vriend zijn huis.”

Aristoteles

Toch hoef je geen digitale dinosaurus te zijn om de kloof met de linkstergeneratie te voelen. “In tegenstelling tot de meeste volwassenen groeien jongeren niet meer op in de klassieke piramidestructuren waar anciënniteit zo belangrijk is”, vertelt Ahlers. “Iemands mening op sociale media is niet plots minder waard omdat die persoon nog maar net een account heeft. Zij denken heel organisch, vanuit het perspectief van die sociale netwerken. Oudere generaties zien dat vaak als een gebrek aan respect.”

Jonge werknemers nemen geen genoegen meer met een anoniem plekje onderaan de ladder. "Dat merk je nu al”, stelt Ahlers. Volgens hem zal die nieuwe mentaliteit een aanpassing vergen in onze bedrijfsstructuren, maar dat gebeurt schoorvoetend en zonder veel enthousiasme van de oudere generaties. “Ach, die argwanende houding tegenover de volgende generatie is een oud zeer. Die had je ook al in de tijd van Aristoteles.”

Als we de nieuwe garde niet helemaal begrijpen, plakken we er wel een etiket op. Het moet het motto van de trendwatchers zijn sinds de befaamde babyboomers. “Je mag generaties inderdaad niet zomaar generaliseren”, weet ook Ahlers. “Zelf val ik onder de generatie X, maar door mijn onderzoek naar jongere generaties zijn veel van hun ideeën doorgesijpeld in mijn levensstijl.” Ondertussen zitten de jongeren wel ongewild vast aan hun nieuwe benaming. Geduldig zullen ze moeten wachten op de kans om hun opvolgers in een nieuw hokje te steken. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234