Dinsdag 12/11/2019

Vergeet Blue Monday

Zwaarder dan dit op zondag schrijven, is dit op maandag lezen. Want het is Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Of is dat volgende maandag? Heeft geen belang: Blue Monday is onzin.

Een beste vriend zou 49 worden vandaag, maar dat doet hij niet. In 1984 maakte een auto op Allerheiligen een einde aan zijn leven. Elke zestiende januari, zijn verjaardag, denk je daaraan, en vandaag is dat deze maandag. Een blijvende verdrietige herinnering. Maar met wetenschap heeft dat niets te maken.

Het was Cliff Arnall die in 2005 het begrip Blue Monday lanceerde. Tot dan was 'Blue Monday' een liedje van Fats Domino en van New Order. Maar toen kwam dus die Britse psycholoog met een formule waarin hij elementen zoals het weer, schulden, de tijd sinds Kerstmis, goede voornemens en motivatie combineerde.

Discussie

Gek genoeg leverde dat altijd dezelfde dag op. De derde maandag van januari zou volgens Arnall de meest deprimerende dag van het jaar zijn. De dag waarop we achterhalen dat de goede voornemens van Nieuwjaar niet haalbaar zijn, dat het weer tegenslaat, dat we beseffen hoeveel schulden nog betaald en hoeveel dagen nog gewerkt moeten worden tot de grote vakantie. Of die dag nu, zoals vandaag, op 16 januari valt of op 18 januari, zoals vorig jaar.

Nog gekker is dat er dit jaar discussie is. Is het nu vandaag (inderdaad de derde maandag van 2017) of volgende week? Want dat lees je ook. In het Algemeen Dagblad van 3 januari: "Op de meest deprimerende dag van het jaar, Blue Monday (23 januari), zendt KRO-NCRV het Depressiegala uit op NPO 1." Hollandse vergissing? Nu, in de kalender die Het Belang van Limburg zoals elk jaar aan zijn lezers cadeau doet, staat bij januari: "23. Blue Monday of Deprimaandag".

Het moet zijn dat ACV-Limburg de regionale krant niet leest, want een week vroeger, vandaag, zitten in zaal 4 van de Greenville in Houthalen-Helchteren op zijn uitnodiging Limburgers samen voor een relaxmoment onder de titel 'Too strexy for my job.' Zegt het persbericht: "Maandag is het Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar."

Dat is het dus niet. Dat wist Arnall, toen psycholoog aan de universiteit van Cardiff in Wales, ongetwijfeld zelf. Het was een pr-bureau dat Blue Monday bedacht (met het idee: 'Als we dat erin krijgen, bieden we hoop en alternatieven, zoals 'ga eens goed eten' of 'boek een reis naar de Seychellen', de dag zal véél leuker worden en de commercie zal draaien') en dat een prof zocht om dat een beetje wetenschappelijk te ondersteunen. Veel profs weigerden, Arnall zag er brood in. Zo werd hij een beetje beroemd. Iets later trok de universiteit van Cardiff haar handen af van Arnall. De formule rammelt en de zon kan schijnen vandaag.

Zoek nu Cliff Arnall op Twitter en je ziet de 'vastgemaakte tweet' die hij aan zijn 215 volgers stuurde op 18 januari 2016: #stopbluemonday. Goed voor 28 likes, 13 retweets en 1 reactie. Je zou van minder depressief worden. Maar de bottomline is dus dat hij meer dan tien jaar later toch wat meer licht lijkt te zien op die donkere derde maandag van januari.

Gold Friday

Vorig jaar stelde een enquête van Tempo-Team bij duizend werknemers overigens vast dat mensen november en december véél deprimerender vinden dan januari. Toch is er dus die kalender en 'deprimaandag'. Toch zullen vandaag mensen zichzelf troosten met een cadeautje. Toch staat dit stukje in de krant. Niemand denkt nog aan Fats Domino. Conclusie? Geslaagde zet van dat pr-bureau.

Toch nog dit. Als tegenzet tegen Blue Monday werd bedacht dat vrijdag Gold Friday zou zijn. Dat is dus op 20 januari, en op die dag wordt Donald Trump president van de Verenigde Staten. Je zou denken dat geen beter bewijs van de onzin denkbaar is. Maar 'gold' en 'Trump'? Ga je toch weer twijfelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234