Donderdag 29/10/2020

Verdwijn

Is dit wat er gebeurt wanneer een filosoof een roman schrijft?

Je kunt die werktafel met stapels artikelen, ongeopende post, een enkele paperclip, een vaas met uitdrogende, papierachtige tulpen voor je ogen niet meer zien, je voelt je als een vastgeketende galeislaaf, het gerinkel van de telefoon vervangt de zweepslagen van de opzichter, je kunt de radio niet aanzetten of je hoort commentaren over godsdienst, als je zelf diepgelovig was zouden een paar middelmatige tekeningetjes je toch futiel lijken naast die levende rijkdom van je geloof, dat je dankzij de vrijheid van godsdienst en vereniging en meningsuiting kunt belijden, het wordt tijd om tijd te stelen, trek de deur van de kamer achter je dicht, zie de bruingrijze hemel, zwanger van sneeuw, pak een boek, kies een sofa, verdwijn.

Een beroemde schrijfster. Iris Murdoch. Waardeer je haar of waardeer je haar niet? In elk geval heeft haar roman je in een mum gekidnapt. Dat je iemands aandacht kunt vasthouden met een verhaal over een muffe vrijgezel die tevens een gemankeerde schrijver is en die voortdurend vervalt in tamelijk voorspelbare filosofische uitweidingen, ja dat je de lezer gebiologeerd bladzijde na bladzijde doet omslaan als las zij een razendsnelle gore thriller, het is een prestatie. En hoe krijg je dat voor elkaar? Met blijspeltrucs: telkens als de geblokkeerde schrijver naar de kust wil vertrekken om daar aan zijn magnum opus te werken, rinkelt de bel of de telefoon of valt er een brief in de brievenbus. Van deze alledaagse middelen bedient zich, met ironische nadruk, het Lot, de Zwarte Prins.

Knap gedaan. Londens drama, jaren 1970. Maar waarom ervaar je niets van de jaren 1970? Zelfs wanneer de kleren van de personages beschreven worden, doen ze je volstrekt niet aan die periode denken. Als Londen beschreven wordt, zou het gelijk welke andere grootstad kunnen zijn. Is dit wat er gebeurt wanneer een filosoof een roman schrijft? Een filosoof die houdt van ensceneren, van tableaux vivants, maar niet van details? Ja, maar die prachtige laatste woorden van de hoofdpersoon!

Houd ik van deze schrijfster? Om dat uit te vissen, zal ik nog een boek van haar moeten kopen. En daarna waarschijnlijk nog een.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234