Maandag 01/03/2021

Vlucht EgyptAir

Verdwenen vliegtuig niet eerste incident bij EgyptAir: een overzicht

EgyptAir kreeg de afgelopen decennia al met heel veel incidenten te maken: van kapingen over technische fouten tot menselijke fouten. Beeld epa
EgyptAir kreeg de afgelopen decennia al met heel veel incidenten te maken: van kapingen over technische fouten tot menselijke fouten.Beeld epa

Het vliegtuig dat vanmorgen van de radar verdween, is lang niet het enige incident waar EgyptAir de afgelopen decennia mee te maken kreeg. Sinds de jaren zeventig vonden tal van fatale en niet-fatale incidenten plaats met toestellen van de Egyptische luchtvaartmaatschappij.

EgyptAir is de nationale luchtvaartmaatschappij van Egypte en volledig in handen van de staat. Het laatste fatale incident met een vliegtuig van de maatschappij dateert van mei 2002, toen een Boeing 737 crashte in een heuvel in de buurt van de eindbestemming Tunis. Van de 62 mensen aan boord kwamen er 15 om het leven.

Het meest dodelijke incident met een vliegtuig van EgyptAir gebeurde in 1999, toen alle 217 mensen aan boord van een Boeing 767 op weg van New York naar Caïro omkwamen toen die neerstortte. Uit het onderzoek bleek dat de co-piloot het vliegtuig waarschijnlijk bewust had laten crashen, wat de Egyptische autoriteiten steeds ontkend hebben.

EgyptAir werd in 1932 opgericht en vliegt momenteel op 81 bestemmingen verspreid over de hele wereld. De maatschappij is lid van de Star Alliance, de alliantie van luchtvaartmaatschappijen waar ook Brussels Airlines deel van uitmaakt, en heeft momenteel een vloot van ongeveer tachtig toestellen die gemiddeld tien jaar in gebruik zijn. De maatschappij bezit vooral Boeing 737's (20) en Airbus A320's (13).

In maart 1972 crashte een vlucht van Caïro naar Aden in het Shamsangebergte. Alle 30 passagiers kwamen daarbij om het leven.

In augustus 1976 werd een vlucht van Caïro naar Luxor gekaapt door drie gewapende mannen. De inzittenden werden uiteindelijk bevrijd door politieagenten. Er vielen geen doden.

Niet veel later kreeg EgyptAir opnieuw met een incident te maken, want in december 1976 crashte een vlucht van Caïro naar Bangkok op een industrieel complex in de Thaise hoofdstad. Daarbij vielen 71 doden: de 52 passagiers en 19 mensen op de grond. Achteraf bleek een fout van de piloot de crash te hebben veroorzaakt.

In oktober 1982 ging het mis bij een vlucht van Caïro naar Genève toen het vliegtuig zo'n 50 meter voor de landingsbaan al de grond raakte, botste en van de landingsbaan af gleed. Daarbij draaide het toestel 270 graden en verloor het de rechtervleugel. Geen van de 182 inzittenden verloor het leven, maar het vliegtuig was wel rijp voor de schroothoop.

Boodschap van God

In november 1985 werd een vlucht naar Athene op de luchthaven van Malta bestormd door Egyptische troepen. Drie gewapende kapers hadden voordien al vijf passagiers geëxectuteerd toen de lokale autoriteiten weigerden om het toestel vol te tanken.

In oktober 1993 werd opnieuw een vlucht van EgyptAir gekaapt, ditmaal door één man met een groot mes. Hij werd gearresteerd bij de landing.

In maart 1996 kaapten een Egyptische man en zijn zoon een vlucht naar Luxor. Ze beweerden explosieven bij te hebben. Op hun vraag werd het toestel omgeleid naar Libië, omdat ze beweerden een boodschap van God te hebben voor toenmalig Libisch leider Khadafi.

In oktober 1999 crashte een vlucht van Los Angeles naar Caïro in de Atlantische Oceaan, zo'n 100 kilometer van de kust van de Verenigde Staten. Geen van de 217 inzittenden overleefde de klap. Onderzoek bracht aan het licht dat de crash met opzet veroorzaakt werd door een bemanningslid. Zijn motieven werden nooit opgehelderd.

In mei 2000 beweerde een man dat de pot haargel die hij bij zich had, een bom was. Hij eiste dat het vliegtuig, dat op weg was naar Azië, hem naar Afghanistan zou brengen. De man werd overmeesterd door de bemanning nadat hij geprobeerd had om de cockpit te bestormen.

Voormalig Libisch leider Moammar Kadhafi. In 1996 beweerden kapers een boodschap van God voor hem te hebben. Beeld photo_news
Voormalig Libisch leider Moammar Kadhafi. In 1996 beweerden kapers een boodschap van God voor hem te hebben.Beeld photo_news

Zandstorm

In mei 2002 raakte een vliegtuig van Caïro naar Tunis in een zandstorm verzeild. Het toestel stortte neer vlak bij de Tunesische hoofdstad. 14 van de 56 inzittenden kwamen daarbij om het leven. Technisch falen werd als oorzaak aangeduid: de software aan boord zou gehaperd hebben.

In oktober 2009 bedreigde een Soedanese man een stewardess met een mes. Hij werd overmeesterd door twee veiligheidsofficieren die op de vlucht van Istanbul naar Caïro aanwezig waren.

In juli 2011 kreeg een vlucht naar Jeddah in Saudi-Arabië met brand in de cockpit te maken. Het toestel stond gelukkig nog aan de grond in Caïro. Zeven van de 317 inzittenden raakten gewond, en het toestel raakte zo onherstelbaar beschadigd.

In maart 2016 werd een vlucht van Alexandrië naar Caïro gekaapt, en werd een noodlanding gemaakt in Cyprus. De kaper beweerde gewapend te zijn met een bomgordel. Die bleek achteraf uit gsm's te bestaan. De man beweerde te handelen uit liefde voor zijn ex-vrouw. Geen van de inzittenden raakte bij de kaping gewond.

De kaper van de vlucht van EgyptAir in maart van dit jaar wordt naar de rechtbank gebracht. Beeld ap
De kaper van de vlucht van EgyptAir in maart van dit jaar wordt naar de rechtbank gebracht.Beeld ap

Het vliegtuig

Het vliegtuig van EgyptAir dat vannacht van de radar verdween, maakt deel uit van de A320-reeks waar er momenteel 6.713 van in gebruik zijn. Dat type vliegtuig werd in 1988 in dienst genomen en is bedoeld voor korte- en middellangeafstandsvluchten; het heeft een bereik van 6.480 kilometer.

Sinds de A320 in gebruik is, is het toestel betrokken bij een tiental dodelijke incidenten. Het eerste gebeurde al in 1988 in het Franse Mulhouse, toen het vliegtuig bij een demonstratie te laag vloog en het leven kostte aan drie mensen. Meer recent was een Airbus A321 van het Russische Metrojet nog het doelwit van een bomaanslag boven de Sinaï in Egypte, die door terreurgroep Islamitische Staat (IS) werd opgeëist en het leven kostte aan 224 mensen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234