Donderdag 29/10/2020

Verdeelde reacties op voorstel van Rik Torfs over middelbaar onderwijs

Kathleen DeckxBeeld BELGA

De Vlaamse meerderheidspartijen CD&V, N-VA en sp.a zien meer brood in een doorgedreven individuele begeleiding van scholieren dan in een publieke vergelijking van de middelbare scholen. Dat zeggen ze in een reactie op het voorstel van de Leuvense rector Rik Torfs om de slaagcijfers die afgestudeerden van middelbare scholen halen in het hoger onderwijs te publiceren per school. Kris Van Dijck (N-VA) en Kathleen Helsen (CD&V) zouden er evenwel niets op tegen hebben als de slaagcijfers worden gepubliceerd. Mieke Van Hecke, de directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO), vindt een ranking van scholen enkel op basis van naakte slaagcijfers niet eerlijk.

Torfs liet in De Standaard een aantal ballonnetjes op. Zo vindt hij dat door de publicatie van de resultaten de kwaliteitsverschillen tussen de scholen gemeten kunnen worden. "Er zijn grote verschillen tussen scholen, maar men durft dat niet te meten", stelt de rector.

Vlaams parlementslid Kathleen Deckx (sp.a) vindt dat een algemene kansberekening niets zegt over individuele leerlingen. "Scholieren maken vaak keuzes die niet in overeenstemming zijn met wat ze in het secundair hebben gevolgd", zegt Deckx. Volgens haar wordt dat ondervangen door de voorliggende onderwijshervorming. "Middelbare scholieren zullen een langere algemene opleiding krijgen, dit kan verkeerde keuzes voorkomen. Scholieren zullen ook veel grondiger worden begeleid en individueel bijgestuurd", stelt ze.

Wel probleem
Kris Van Dijck, onderwijsspecialist van N-VA, deelt de mening van Rik Torfs "in de zin dat er een duidelijk probleem is met de slaagkansen in het hoger onderwijs". "Openbaarheid van de resultaten mag er zijn wat mij betreft, maar ik vrees dat dit niet de enige oplossing van het probleem kan zijn", zegt het parlementslid.

Volgens hem moet de afstemming van middelbaar en hoger onderwijs veel beter. "Er moet een oriëntatieproef komen, zodat studenten zicht krijgen op hun competenties en op de vereisten van een opleiding."

"Vandaag geven sommige richtingen de indruk dat ze een goede voorbereiding vormen op een hogere opleiding, terwijl ze tot lage slaagkansen leiden", zegt ook Vlaams parlementslid Kathleen Helsen (CD&V). "Met de voorliggende onderwijshervorming willen we alle richtingen screenen en heroriënteren."

Helsen wijst erop dat de inspectie goed werk levert om de middelbare scholen bij te sturen. "Die rapporten zijn voor iedereen beschikbaar op de website." De CD&V'ster zou er evenwel geen probleem mee hebben als de inspectierapporten worden aangevuld met slaagpercentages uit het hoger onderwijs. "De scholen zouden zichzelf dan beter kunnen bijsturen", besluit ze.

Kris Van DijckBeeld BELGA
Kathleen HelsenBeeld photonews

Oneerlijk
Een ranking opmaken van de middelbare scholen uitsluitend op basis van de "naakte" slaagcijfers van hun ex-leerlingen in het hoger onderwijs is oneerlijk. Dat zegt Mieke Van Hecke, de directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO). "De slaagkansen in het eerste jaar hoger onderwijs baren ook ons zorgen", steekt Van Hecke van wal. "Wij voeren voortdurend overleg (met het hoger onderwijs, red.) zodat de eindtermen voldoende afgestemd zouden zijn op de basiscompetenties die vereist zijn in een latere opleiding." Voor de leerlingen en hun ouders is het belangrijk om weten, zegt Van Hecke, welke slaagkansen ze met welke vooropleiding hebben.

Dat er een rangschikking zou worden gemaakt op basis van de slaagcijfers, vindt Van Hecke oneerlijk. "De randvoorwaarden worden niet in aanmerking genomen. Er zijn zoveel elementen die niets te maken hebben met de kwaliteit, maar wel belangrijk zijn voor de slaagkansen." De topvrouw van het katholiek onderwijs heeft het onder meer over de mate waarin een student door zijn omgeving gestimuleerd wordt, zijn sociaal-economische achtergrond, zijn motivatie en zelfdiscipline, maar natuurlijk ook zijn vooropleiding.

"Binnen het katholieke onderwijs hebben we alle opleidingen gescreend op de latere slaagkansen per opleiding. Zo zien we dat er voor bepaalde studierichtingen geen doorstroming mogelijk is", legt Van Hecke uit. "We moeten de aansluiting van de eindtermen op de competenties maximaal proberen te houden. Dat gebeurt al, maar het kans misschien nog beter. De slaagcijfers per richting, dàt is belangrijk!

Mieke Van HeckeBeeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234