Donderdag 18/07/2019

Mobiliteit

Verboden te fietsen bij Lampiris

Bij de Luikse energieleverancier Lampiris, overgenomen door Total, mogen werknemers niet meer met de fiets rijden tijdens de werkuren. Te gevaarlijk, vindt de directie. De Fietsersbond legt de verantwoordelijkheid bij het stadsbestuur.

Beeld ID / Photo agency

In de Rue Saint-Laurent komen ze naar beneden gevlamd, de werknemers van Lampiris. De lichte afdaling maakt dat hun fietsjes tot 50 kilometer per uur halen. Niet zonder risico, want de straat heeft geen apart fietspad. Hier en daar staan auto's op de stoep.

Enkele dagen geleden kregen de werknemers een opmerkelijke e-mail van de directie. Daarin staat dat het personeel “omwille van veiligheidsredenen” niet langer de fiets mag nemen voor dienstverplaatsingen. Hoewel de zetels in Luik amper enkele kilometers van elkaar liggen, zou de route immers te gevaarlijk zijn.

Total

Lampiris was jarenlang de grootste groenestroomleverancier van het land. Voormalig directeur Bruno Venanzi, nu voorzitter bij Standard, maakte van het bedrijf een groen uithangbord. Intern vertaalde zich dat voor het personeel in deelfietsen, een mooie fietsparking en de gelegenheid om te douchen.

Maar Lampiris is vorig jaar overgenomen door het Franse olieconcern Total. En dat maakt nu een einde aan het fietsbeleid. Niet verwonderlijk, zeggen critici, want Total is een oliebedrijf dat zich weinig aantrekt van zijn ecologische voetafdruk. Volgens hen geeft Total geen moer om het groene verleden van Lampiris.

De directie zegt bezorgd te zijn om de veiligheid van haar personeel. “We hebben al verschillende werkongevallen gehad en hebben daarom een nultolerantie ingevoerd”, zegt directeur Tom Van de Cruys in Le Soir. Oorzaak is volgens hem het gebrek aan deftige fietsvoorzieningen in de stad.

Van de Cruys zou naar eigen zeggen niet graag familieleden inlichten als een van zijn werknemers tijdens de werkuren een fietsongeval heeft gehad. Vandaar dat er na de Paasvakantie een vergadering komt om alternatieve oplossingen te bedenken. Een optie die op tafel ligt, is de aankoop van elektrische auto's.

Signaal

Met de beslissing gaat Lampiris in tegen de fietstrend bij bedrijven. “Dit is een unicum”, zegt Dieter Snauwaert van de Fietsersbond. Al zeven jaar ondersteunt hij bedrijven in hun fietsbeleid. "Vlaamse en Brusselse bedrijven stimuleren de fiets volop. In Wallonië gaat dat iets trager, maar wel nog steeds vooruit.”

Dat het energiebedrijf een stap terugzet, vindt de Fietsersbond een spijtige zaak. Toch ligt de schuld niet bij het bedrijf, vindt de organisatie. Wel bij de overheid. “Het is erg dat een werkgever zich in 2017 nog moet bekommeren om de veiligheid van zijn fietsend personeel”, zegt Snauwaert. “Eigenlijk had het stadsbestuur dit al lang moeten regelen.”

Het Luikse stadsbestuur keurde in 2011 een plan goed voor de bouw van vijf grote fietsroutes door de stad. De gebouwen van Lampiris liggen langs die routes. Alleen zijn die fietspaden er nooit gekomen. “Hopelijk is dit een signaal om de beloftes waar te maken”, zegt Snauwaert. Hij roept Lampiris op om mee de druk op te voeren.

Volgens de Gracq, de Franstalige tegenhanger van de Fietsersbond, is fietsen in Luik overigens niet overdreven gevaarlijk, maar draait het vooral om het gevoel van onveiligheid. Dat gevoel houdt volgens de organisatie de definitieve doorbraak van de fiets tegen. Gracq eist van het stadsbestuur dan ook een agenda voor de geplande fietswerken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden