Vrijdag 10/04/2020

Verboden bij de overheid: plooifiets onder uw bureau

De populaire plooifiets veroorzaakt problemen op kantoor. 'We hebben vastgesteld dat mensen door het gebouw fietsten.'

De snelste weg van de trein naar kantoor verloopt tegenwoordig op de plooifiets. Vlotter en flexibeler dan het openbaar vervoer, goedkoper dan een wagen. In spitstreinen is het ondertussen een vertrouwd gezicht, de compacte fiets weggemoffeld tussen twee bankstellen. Bijkomend voordeel: een gewone fiets meenemen op de trein kost vijf tot zeven euro, een plooifiets telt als handbagage en mag dus gratis mee.

Daar denken de overheidsdiensten anders over. Een plooifiets is een fiets, en die hoort niet op kantoor. Bij de federale en de Vlaamse overheid en bij de meeste stadsdiensten is het dan ook verboden om de plooifiets tot onder het bureau te rollen.

Het 'Tactisch Overlegforum Facilitair Management', de maandelijkse bijeenkomst van vertegenwoordigers van de dertien Vlaamse departementen, bombardeerde het plooifietsprobleem zelfs tot agendapunt. Een oplettende ambtenaar signaleert in maart dat baliemedewerkers niet weten wat ze met de plooifiets aan moeten. Blijkbaar zorgt de compacte fiets voor discussie op de werkvloer. Bij het volgende overleg wordt de knoop doorgehakt: een plooifiets hoort in de garage. Met een richtlijn maakt de Vlaamse overheid komaf met de verwarring.

Onnozel? Woordvoerder Ben Nauwelaers (Agentschap Facilitair Management) draait de vraag om: "Waarom moet die fiets mee naar kantoor? Er komen heel wat fitte ambtenaren op peperdure racefietsen naar het werk. Zij vragen ook niet om die fiets op het bureau te stallen. De garage is veilig, want enkel toegankelijk voor personeel."

Lockers

Hij somt de tegenargumenten op. Bij slecht weer maakt de rollende vouwfiets vuile strepen op de vloer. De kantoorruimte is beperkt tot 12,5 vierkante meter per ambtenaar. "En dan zijn er nog wettelijke veiligheidsbepalingen over minimale doorgangsruimte." Bovendien, zegt Nauwelaers, zijn er zeer weinig Vlaamse ambtenaren die een plooifiets gebruiken. "Wij zitten op wandelafstand van het station Brussel Noord. Ik kan u wel zeggen dat we hebben vastgesteld dat mensen door het gebouw fietsten."

Bij de federale overheid is er geen sprake van een richtlijn, maar ook hier worden plooifietspendelaars naar de garage verwezen.

De stad Antwerpen verhuisde haar personeel een paar jaar geleden naar 'den Bell', het voormalige kantoor van de gelijknamige elektronicafabrikant. Er werd gekozen voor een beperkt aantal autoparkeerplaatsen om het personeel te stimuleren met de fiets of het openbaar vervoer te komen. Ook hier zijn plooifietsen enkel welkom in de garage. De stad denkt wel na over het plaatsen van lockers om de vaak kostbare compacte fietsen veilig op te bergen. Ook Gent zoekt naar oplossingen om vouwfietsers een veilige en snelle parkeerplaats aan te bieden, zowel in openbare gebouwen als in de stad.

Roel De Cleen van de Fietsersbond voorspelt nog meer minifietsjes in het straatbeeld als de nieuwe generatie elektrische vouwfietsen goedkoper en lichter wordt. "Snel openbaar vervoer en vouwfietsen wordt dé combinatie voor verplaatsingen in en tussen steden." Hij begrijpt de weerstand, "hoewel een vouwfiets niet meer plaats inneemt dan een aktetas", en pleit voor aangepaste faciliteiten zoals lockers. "Het is slechts een kwestie van tijd voor het eerste restaurant een vouwfietsenrek installeert."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234