Maandag 27/09/2021

VerkeersveiligheidNieuws

Verbod op SUV’s in bepaalde zones ‘moeilijk haalbaar’

Een SUV in Brussel. Beeld Photo News
Een SUV in Brussel.Beeld Photo News

SUV’s niet langer toelaten in bepaalde zones om de verkeersveiligheid te verbeteren lijkt een goed idee, maar is in de praktijk moeilijk haalbaar. Dat stelt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), die reageert op een oproep van mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB). Zij pleit voor SUV-vrije zones.

Van Eenoo hekelde onder meer op Knack.be in De ochtend op Radio 1 de stijgende populariteit van de SUV. “Iedereen die met verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit bezig is, ziet de opkomst van SUV’s met lede ogen aan”, zegt ze. In navolging van de lage-emissiezones pleit zij voor “no-SUV-zones” in stadscentra of woonwijken.

De VSV vindt het idee niet slecht, aangezien SUV’s wagens zijn met een grotere massa, waardoor de impact groter is als het tot een botsing komt.

Kleinere modellen

Omdat er geen wettelijke bepaling is over wat een SUV nu precies is, is dat idee echter moeilijk in de praktijk te brengen, stelt de VSV. Woordvoerder Werner De Dobbeleer wijst erop dat er weinig onderscheidende kenmerken zijn voor een SUV. Vierwielaandrijving dekt de lading niet, want er zijn ook SUV’s zonder die vierwielaandrijving. Een ander kenmerk zou de hoogte van de front van de wagen kunnen zijn, maar er bestaan verschillende modellen van SUV’s, van kleinere modellen tot monster-SUV’s.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234