Maandag 01/06/2020

Verandering van spijs

Tv-chef Jeroen Meus stapt op bij Van Halewyck. Hij trekt voor drie jaar naar uitgeverij Manteau, van de overkoepelende uitgever WPG. Ook vernieuwt hij zijn contract met de VRT.

Half september: dan moet het nieuwste exemplaar van Dagelijkse kost, de bekende kookboekenreeks van tv-chef Jeroen Meus, in de boekhandels liggen. Een dikker boek, in een nieuwe huisstijl, mét hardcover. Onderaan prijkt niet het logo van uitgeverij Van Halewyck, wel dat van uitgeverij WPG-Manteau. "Jeroen heeft bij ons een contract voor drie jaar getekend", zegt uitgeefdirecteur Marianne De Baere. "Elk jaar moet er minstens één boek verschijnen."

Een opvallende overstap: sinds Meus in 2004 zijn eerste kookboek publiceerde, bleef hij bij Van Halewyck - een korte uitstap naar Lannoo daargelaten. De vijf Dagelijkse kost-kookboeken en Mijn 200 klassiekers, die samen zo'n miljoen keer over de toonbank gingen, werden bij het huis van André Van Halewyck uitgebracht. Het leidde tot ellenlange rijen voor signeersessies op de jaarlijkse Boekenbeurs.

Vorig jaar zat Meus niet meer op de Boekenbeurs. "Een klein jaar geleden is de samenwerking met Van Halewyck beëindigd. Het vet was van de soep", vertelt Meus. "Ik had bij die uitgeverij geen goede vooruitzichten meer. André is een mentor, maar had vooral inhoudelijke kwaliteiten: op zakelijk vlak en qua blik op de toekomst zat het niet meer snor."

De VRT doet mee

Van Halewyck bestaat ook niet meer in dezelfde hoedanigheid. André Van Halewyck ging afgelopen najaar op pensioen, en de uitgeverij, nu onder leiding van uitgever Lut Raymaekers, werd opgeslorpt door Pelckmans. "Wij hebben een mooi traject afgelegd met Jeroen", vindt Raymaekers. "Wij bekijken onze samenwerkingen met auteurs sowieso per boek: na elke publicatie overleggen we om te zien of we nog op dezelfde golflengte zitten." Bij de samenwerking met Meus was dat niet langer het geval, klinkt het. Maar geruchten over te weinig royalty's of een financieel haar in de boter kaatst de uitgever terug met: "Jeroen gebruikt veel boter. En er wordt erg veel gekletst."

Ook Meus wil niet over financiële details uitweiden. "Het is een afgehandelde zaak, en ik kijk er dan ook niet op terug. Je kunt wel zeggen dat het properder had gekund. Maar André en ik hebben geen ruzie, ook al zag het er even naar uit dat het tussen ons niet goed ging aflopen." Meus' manager Roland Keyaert benadrukt dat de twee 'met wederzijdse toestemming' uit elkaar zijn gegaan. "Het ligt te gevoelig om daar verdere uitspraken over te doen. Wij focussen liever op het nu en de toekomst."

Voor de toekomst gaat Meus dus in zee met WPG, of eerder: met uitgeefster Marianne De Baere. "Ik kies niet voor WPG, ik kies voor Marianne", zegt Meus, die eerder met haar samenwerkte aan de De Morgen-bijlage DMuze, waarvoor Meus huiskok was. "Ik werk in een sector die snel verandert, waar je steeds twee stappen vooruit moet denken. Die visie en dynamiek vond ik niet meer bij Van Halewyck, en die zie ik wel terug bij Marianne. Als zij bij pakweg Lannoo had gewerkt in plaats van bij WPG, zat ik nu bij Lannoo."

Zo ver is het dus nooit gekomen, al waren er wel andere uitgeverijen geïnteresseerd om Meus onder contract te leggen. "Eigenlijk iedereen, behalve Lannoo. Maar over welke uitgeverijen het gaat, dat vind ik niet aan de orde." De Baere bevestigt dat Meus en WPG al een officieuze overeenkomst hadden in maart, maar dat de officiële handtekening nu pas is gevolgd, omdat er meerdere partners bij betrokken zijn. In casu: de VRT, dat Dagelijkse kost uitzendt.

Een hernieuwde overeenkomst met de openbare omroep, tot september 2019, is zo goed als rond, stellen de chef en zijn manager. "Ik voel me goed bij de VRT, en ik maak graag deel uit van de verjongingsplannen. En dus blijf ik loyaal. Waarom bijten in de hand die je heeft gevoed?"

Voorlopig blijft Dagelijkse kost - het programma en de boeken - dus bestaan, ook al is dat geen voorwaarde in het contract met de VRT of dat met WPG. De goesting heeft op een bepaald moment wel op een laag pitje gestaan, geeft Meus toe. "Het was routine aan het worden, een automatisme. Dus was het een logisch gevolg dat het programma en de boekenreeks een update kregen: een nieuwe huisstijl, een nieuw logo. Zonder de kijker, die er elke dag op afstemt, te schofferen."

Het eerste Meus-boek bij WPG sluit ook aan bij die reboot, maar wat mogen we voorts nog verwachten? "We willen de Dagelijkse kost-boeken vooral hedendaagser maken", zegt Meus. "We zouden bijvoorbeeld de bijhorende app kunnen afstoffen. Nu is die in handen van de VRT, maar ik zou graag hebben dat die app een verlengstuk wordt van de boeken. Een Dagelijkse kost-kookboek moet meer zijn dan een boek dat je in de kast zet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234